واکنش‌ها به دورخیز نمایندگان برای فیلتر اینستاگرام
ایران

واکنش‌ها به دورخیز نمایندگان برای فیلتر اینستاگرام

در حالی که قیمت دلار لحظه‌به‌لحظه بالا می‌رود و مردم نگران اندک سرمایه خود هستند، نمایندگان جدید‌الورود مجلس دغدغه فیلتر اینستاگرام را دارند! این مساله در ابتدا با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شد و حالا مسئولان خارج از بهارستان و سیاسیون فیلترینگ تلگرام و اثر معکوس آن را برای نمایندگان مجلس یازدهم یادآور می‌شوند.

انگیزه بهارستان‌نشینان برای فیلتر اینستاگرام از روزی که وزیر جوان حسن روحانی به مجلس رفت نمایان شد. ترجیع‌بند نطق‌های آنان از رئیس مجلس گرفته تا دیگر نمایندگان یک چیز بود: «ولنگاری در فضای مجازی» قابل تحمل نیست!

 

ابتدا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از اینکه کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها در معرض فضای آلوده هستند گلایه کرد و مدعی شد حالت لجام گسیخته و رها شده‌ای در فضای مجازی وجود دارد.

پس از رئیس مجلس، دیگر نمایندگان در انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صف شدند و یکی پس از دیگری از آنچه «ولنگاری» در فضای مجازی می‌خواندند گلایه کردند.

یکی اینستاگرام را قتلگاه اعتقادات جوانان توصیف کرد. دیگری گفت نگران وضعیت فرهنگی موجود در فضای مجازی است و در همین حال از اینکه درصدی از ترافیک اینترنت کشور به شبکه اجتماعی اینستاگرام اختصاص داده شده است انتقاد کرد.

نماینده بعدی مانند سایر همکارانش نسبت به آنچه «افسارگسیختگی» در فضای مجازی می‌خواند گلایه و تاکید کرد که این «افسار گسیختگی» قابل قبول نیست.

دیگری نیز با اظهار اینکه «فضای مجازی موجود در کشور از کنترل دولت و وزارتخانه خارج شده است» تاکید کرد که باید برای این معضل فکری اساسی صورت گیرد.

آخرین نماینده هم تیر آخر را زد و با انتقاد از «بی‌عفتی فضای ولنگار و بی‌تقوایی موجود در فضای مجازی» گفت که آنچه در این فضا اتفاق می‌افتد چیزی جز کودتا نیست!

 

اما حمله نمایندگان به فضای مجازی تنها به جلسه آنان با آذری‌جهرمی ختم نشد و پس از آن نیز در مصاحبه‌ها با رسانه‌ها نیز بر لزوم ایجاد محدودیت در این فضا به ویژه اینستاگرام تاکید کردند.

حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم یکی از آنان بود که با صراحت از تصمیم مجلس برای فیلتر اینستاگرام خبر داد. او در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره احتمال فیلتر اینستاگرام توسط مجلس یازدهم پرسید گفت: خدا کند این اتفاق افتد. فضای باز اینستاگرام و تلگرام تهدید برای جوانان است و این برای نظام شکنندگی دارد.

او سپس تاکید کرد که بعد از تشکیل کمیسیون حقوقی فیلتر اینستاگرام به صورت جدی دنبال خواهد شد.

تصمیم نمایندگان تازه‌کار مجلس برای ایجاد محدودیت جدید در فضای مجازی بدون پاسخ نماند و با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شد. بسیاری از کاربران در فضای مجازی از اینکه نمایندگان در روزهایی که قیمت دلار لحظه‌ای افزایش می‌یابد،‌ به جای برگزاری جلسه با مسئولان اقتصادی و پیدا کردن راه‌حل برای جلوگیری از افزایش فشار اقتصادی به مردم، به دنبال فیلتر اینستاگرام هستند انتقاد کردند.

امروز نیز امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات به این موضوع واکنش نشان داد. او اثر منفی فیلتر تلگرام را برای نمایندگان مجلس یازدهم یادآور شد و در توئیتر خود نوشت: بعد از فیلتر تلگرام کانال‌های مذهبی ۳۳% کاهش یافتند؛ در حالی که سهم پست‌های وایرال غیراخلاقی در همان سطح ۰.۴% باقی ماند! فیلتر تنها فرصت بیان جامعه مذهبی را از خودشان گرفت!

ناظمی سپس تاکید کرد: مسدودسازی با شبکه‌های اجتماعی قهر کردن با فرصت بزرگ حضور و شنیده‌ شدن است، کاش بدانیم پویایی یعنی تصحیح.

پیش از رئیس سازمان فناوری اطلاعات، مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم نسبت به احتمال فیلتر اینستاگرام واکنش نشان داده و با بازخوانی اظهارات حسن نوروزی نوشته بود: وقتی دستور صادر شود، حتی اگر دولت همراهی نکند، مانند تلگرام، یک قاضی، یا شورای غیرقانونی فضای مجازی یا مجلس اقلیت برای فیلترینگ اینستاگرام اقدام خواهد کرد.

امروز بعد از افزایش واکنش‌ها به تصمیم مجلس برای ایجاد محدودیت جدید در فضای مجازی سیدمحمود رضوی، مشاور فرهنگی و هنری رئیس مجلس گفت که سخنان قالیباف ناظر به فیلتر اینستاگرام نبوده است.

رضوی در توئیتر خود نوشت: در بحث دکتر قالیباف در جلسه یک‌شنبه مجلس،محور شبکه ملی اطلاعات،پیام رسان‌ها،موتور جستجوی ملی و سهم غیرمعقول پلتفرم‌های خارجی از پهنای باند بین‌الملل بود کلمه‌ای در مورد فیلترینگ اینستاگرام بیان نشد دروغ بزرگ گوبلزی،راه حل برخی آقایان به جای پاسخ به اشکالات و ناکارآمدی‌ها است.

با این وجود نمایندگان مجلس یازدهم از سخنان خود مبنی بر تاکیدشان بر لزوم ایجاد محدودیت در فضای مجازی به ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام در جلسه با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عقب‌نشینی نکرده‌اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه