کشف محقق ایرانی برای تقویت خواص ضدباکتری مس با لیزر
ایران

کشف محقق ایرانی برای تقویت خواص ضدباکتری مس با لیزر

اگر چه فلز مس خود دارای خواص ضد باکتری است، اما یک محقق ایرانی با تاباندن اشعه لیزر بر روی این فلز موفق به تقویت قابلیت ضد باکتری آن شده است.

مس با آزادکردن یون‌هایی خاص غشای سلول‌های باکتریایی را پاره کرده و آنها را از بین می‌برد. پژوهشگران برای سریع‌تر و مؤثرتر کردن این روند به تاباندن لیزر بر روی سطح فلز مس متوسل شده‌اند.

تاباندن لیزر بر روی سطح فلز مس منجر به یکدست‌تر شدن و صاف‌تر شدن رویه مواد مسی می‌شود و سطح تماس میکروب‌ها و این فلز را به حداقل می‌رساند. در نتیجه، یون‌های فلز مس با سرعت بیشتری می‌توانند سطح آن را از باکتری‌ها پاکسازی کنند.

به گفته دکتر رحیم رحیمی استادیار دانشگاه Purdue و مجری این طرح تحقیقاتی، استفاده از لیزر در مقیاس نانو باعث صیقل خوردن سطح فلز مس شده، بافت آن را منسجم‌تر، صاف‌تر و مقاوم‌تر می‌سازد و جریان یون‌ها را در فلز مذکور تقویت می‌کند. در این حالت سطح فلز مس از باکتری‌های خطرناکی مانند E. coli و MRSA در عرض حداکثر ۴۰ دقیقه پاکسازی می‌شود.

 تاباندن لیزر بر روی سطح فلز مس تغییری در لایه‌های زیرین آن ایجاد نمی‌کند و علاوه بر این تمام خصوصیات مکانیکی موجود در این فلز در فرایند مذکور حفظ می‌شود.

همچنین این ساز و کار فاقد اثرات مخرب زیست محیطی است. محققان امیدوارند در آینده بتوان از این روش برای پاکسازی کم هزینه بسیاری از ابزار و وسایل پزشکی استفاده کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه