راه طولانی و سخت اولین اپراتور همراه کشور/ آیا درهای بسته همراه اول باز می‌شود؟
ایران

راه طولانی و سخت اولین اپراتور همراه کشور/ آیا درهای بسته همراه اول باز می‌شود؟

صبح دیروز (یکشنبه 8 شهریور) مراسم افتتاح مرکز داده غرب و شمال غرب کشور که با سرمایه گذاری همراه اول ساخته شده، در تبریز افتتاح شد. در این مراسم محمدجواد آذری‌جهرمی 6 درخواست از همراه اول مطرح کرد و از این اپراتور خواست که خود را هر چه زودتر به کاروان دیتای کشور نزدیک کند.

صبح دیروز (یکشنبه 8 شهریور) مراسم افتتاح مرکز داده غرب و شمال غرب کشور که با سرمایه گذاری همراه اول ساخته شده، در تبریز افتتاح شد. در این مراسم محمدجواد آذری‌جهرمی 6 درخواست از همراه اول مطرح کرد و از این اپراتور خواست که خود را هر چه زودتر به کاروان دیتای کشور نزدیک کند.
 
آذری جهرمی در این مراسم ضمن اینکه همراه اول را به لحاظ تعداد مشترکین، بزرگ‌ترین اپراتور خاورمیانه با وسیع‌ترین پوشش شبکه ارتباطی کشور خواند، از یک نقش مهم برای این اپراتور حرف زد: «همراه اول نقش مهمی در تأمین ارتباطات کشور دارد» و «همراه اول به‌عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات لوکوموتیو اقتصاد دیجیتال در کشور است».
 
اما همراه اول با چنین ظرفیت‌هایی آن‌گونه که در صحبت‌های وزیر جوان به آن اشاره شد، گویا با موتوری خاموش به فعالیت ادامه می‌دهد: «اگر همراه اول موتورش را روشن و حرکت روبه‌جلوی خود را شروع کند سایر بنگاه‌های دیجیتال هم حرکت خودشان را آغاز می‌کنند.» احتمالا مدیران همراه اول هم با آگاهی از روشن نبودن موتور خود به تازگی شعارشان را به «تحقق رویای دیجیتال» تغییر داده‌اند. این در حالی است که به گفته وزیر جوان در برنامه شبکه ملی اطلاعات «شاید گسترده‌ترین وظایف به همراه اول محول شده است.»
 
وزیر ارتباطات در این مراسم و در بیان اولین خواسته خود به مدیرعامل همراه اول تاکید کرد که این اپراتور باید به قول خود عمل و تا شهریورماه در پنج نقطه تهران 5G نصب کند.
 
البته با اطلاع‌رسانی امروز مدیرعامل شاتل موبایل در توییتر معلوم شد در این زمینه اپراتور دیگر کشور یعنی ایرانسل نه تنها تجهیزات 5G را وارد کشور کرده بلکه شبکه 5G ایرانسل تا دو هفته دیگر روشن می‌شود. به نظر می‌رسد وزیر جوان در این توصیه قصد داشت که زنگ هشدار را برای همراه اول به صدا در آورد.
 
اما شاید سومین نکته وزیر ارتباطات مهم‌ترین نکته او درباره خواسته‌هایش از همراه اول باشد. آذری‌جهرمی با اشاره به اهمیت «شکستن قالب‌های انحصار» از پایین‌تر بودن نسبت ترافیک داخلی به خارجی در همراه اول به نسبت سایر اپراتورها خبر داد. موضوعی که دلیل آن در بیان وزیر جوان به «باز نبودن آن‌چنانی درهای همراه اول به روی کسب‌وکارهای فضای مجازی» باز‌می‌گردد: «شرکت‌های تو در تو با مدیریت واحد را تعطیل و راه را برای جوانان باز کنند تا تولید محتوا را رقم بزنند. این در را باز کنید تا ترافیک شبکه ملی اطلاعات هم افزایش پیدا کند و راحت‌تر به اهداف موردنظر برسیم.» به نظر می‌رسد درهای بسته همراه اول یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود.
 
چهارمین نکته وزیر ارتباط در این مراسم به بحث درآمدزایی همراه اول بازمی‌گشت. آن‌گونه که آذری‌جهرمی خبر داده «50 درصد و شاید بیشتر درآمد همراه اول همچنان در حوزه صدا و درآمد مکالمات صوتی است». این در حالی است که «درآمد همراه اول در حوزه دیتا به لحاظ درصدی همچنان پایین است». وزیر جوان با هشدار درباره شکننده بودن «سرمایه‌گذاری روی درآمد مکالمات صوتی» از همراه اول می‌خواهد که به سمت «کسب‌وکارهای سازمانی» برود. مدلی که احتمالا با نگاه کردن به فعالیت‌های اپراتورهای دیگر و به طور ویژه ایرانسل می‌تواند شکننده بودن سمت و سوی درآمدی همراه اول را متفاوت کند.
 
«توجه به زیست‌بوم کودک و نوجوان»، «مشارکت فعالانه در مکانیسمی که برای تولیدکننده و تهیه‌کننده محتوا سهمی قائل شود» و «حرکت به سمت سرمایه‌گذاری بین‌المللی» دیگر درخواست‌های وزیر ارتباطات خطاب به مدیران همراه اول بود. نکاتی که توجه به هر یک از آن‌ها نشان می‌دهد مدیران همراه اول هر چند شعار تازه خود یعنی «تحقق رویای دجیتال» را به درستی انتخاب کرده‌اند اما برای رسیدن به آن راهی طولانی و سخت دارند که اولین گام آن باز کردن درهای بسته است.
 
همراه اول با افتتاح مرکز داده خود در تبریز تلاش کرد گامی در جهت شبکه ملی اطلاعات بردارد اما به نظر می‌رسد خواسته‌های امروز وزیر ارتباطات از این اپراتور راهی طولانی برای آن داشته باشد.
 

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه