چرا نقطه ای از زمین به جای گرم شدن سرد می شود
تکنولوژی

چرا نقطه ای از زمین به جای گرم شدن سرد می شود

محققان با ساخت مدل های آب و هوایی دلیل وجود حبابی خنک وسط اقیانوس آتلانتیک را کشف کردند. این در حالی است که بقیه جهان در حال گرم شدن است.

تحقیقی جدید نشان می دهد در اقیانوس آتلانتیک یک حباب با دمای پایین وجود دارد که با وجود افزایش دما در سراسر جهان،  دمای آن کاهش می یابد.

دلیل این امر تغییر امواج اقیانوس ها و ابرهایی با فاصله با سطح دریا است.

حباب مذکور یا سوراخ گرمایشی نخستین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی رصد شد و محققان آن را با ضعیف شدن «جریان نصف النهاری واژگون آتلانتیک» (AMOC) مرتبط می دانستند.

با این وجود تحلیل محققان آلمانی نشان داد دلایل ایجاد این حباب خنک کمی پیچیده تر و متفاوت تر است. طبق مطالعات، «جریان نصف النهاری واژگون آتلانتیک» آب های گرم و شور را به لایه های رویی آب می برد و به سمت شمال اقیانوس هدایت می کند. این در حالی است که آب های سرد نزدیک قطب به عمق بیشتری از اقیانوس می روند و به سمت جنوب حرکت می کنند.

این جریان گرما را از مناطق استوایی به شمال اقیانوس آتلانتیک می برد و نقشی مهم در تغییرات آب و هوایی در سراسر اروپا دارد.

با این وجود ذوب شدن یخ های گرینلند به افزایش بارش در این منطقه منجر شده و اجازه نمی دهد آب های خنک به اعماق اقیانوس بروند. در نتیجه کل جریان نصف النهاری واژگون آتلانتیک ضعیف شده است.

پل کیل محقق انستیتو آب وهوا شناسی مکس پلانک در هامبورگ با کمک همکارانش مدل های آب و هوایی طولانی مدتی ساختند تا دلایل تاثیر گذار بر پیدایش سوراخ های گرمایشی را بررسی کنند.

آنها متوجه شدند رابطه میان سوراخ و جریان نصف النهاری واژگون آتلانتیک به شدت وابسته به تاثیرگازهای گلخانه ای در اتمسفر زمین است.

همچنین مدل های آب وهوایی نشان داد علاوه بر جریان نصف النهاری واژگون آتلانتیک، ارتفاع زیاد جریان اقیانوسی و واژگونی آب های موجود در شمال حباب مذکور در فرایند انتقال گرما از حباب نقش دارند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه