نانوذرات طلا با باکتری‌های قطب‌ جنوب سنتز شد
شرکت‌ها

نانوذرات طلا با باکتری‌های قطب‌ جنوب سنتز شد

محققان با استفاده از نوعی باکتری موجود در قطب جنوب، نانوذرات طلا را بدون نیاز به افزودنی‌ یا عوامل پایدار کننده، سنتز کردند.

 پژوهشگران مرکز تحقیقات ملی اقیانوسی و قطبی (NCPOR) با همکاری محققان دانشگاه گائو موفق به تولید نانوذرات طلا با استفاده از نوعی باکتری در قطب جنوب شدند. این روش غیرسمی، کم‌هزینه و سازگار با محیط‌زیست بوده و امکان تولید نانوذراتی با ابعاد ۲۰ تا ۳۰ نانومتر وجود دارد. این نانوذرات که به‌صورت کروی هستند در یک محیط کنترل شده تولید می‌شوند.

این نانوذرات را می‌توان به‌عنوان عامل درمانی در بخش پزشکی استفاده کرد به طوری که کاربردهای ویژه‌ای در درمان سرطان، فعالیت‌های ضدویروسی، ضد دیابت و کاهش کلسترول دارند.

مطالعات NCPOR نشان داد که این نانوذرات طلا اثر ژنوتوکسیک (سمیت ژنتیکی) روی باکتری‌های کاهنده سولفات (SRB) دارند. بررسی‌های محققان نشان داده است که این نانوذرات طلا با مهار رشد باکتری‌های کاهنده سولفات و کاهش تولید سولفید به اطلاعات ژنتیکی DNA باکتری آسیب می‌زند و در نتیجه خواص آنتی‌باکتریال دارند.

سمیت ژنتیکی خاصیت یک ماده شیمیایی را نشان می‌دهد که قادر است به اطلاعات ژنتیکی DNA آسیب رسانده و در نتیجه باعث جهش سلول شود که این نیز در نهایت به سرطان ختم می‌شود.

نانوذرات، طیف وسیعی از کاربردهای را در زمینه‌های پزشکی، اپتیک و الکترونیک دارند. نانوذرات فلزی به‌طور موثری برای برنامه‌های زیست‌پزشکی استفاده می‌شوند.

در این پروژه، محققان برای تولید نانوذرات از شیمی سبز استفاده کردند که زیست‌سازگار است و با این روش از طریق احیاء یون‌های طلا، نانوذرات طلا تولید کردند که در این بین از باکتری‌های موجود در قطب جنوب استفاده شده‌است.

این گروه هیچ افزودنی شیمیایی سنتزی به‌عنوان عامل پایدار کننده یا احیاء کننده به این سیستم اضافه نکردند. یافته‌های این گروه نشان می‌دهد که برای تولید نانوذرات با این روش یک محیط واکنش ملایم (نه خورنده و با حلال‌های سمی) مورد نیاز است که منجر به تولید نانوذراتی با پایداری بالا می‌شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه