تجهیزات آزمایشگاهی با یک‌چهارم قیمت مشابه خارجی تولید شد
شرکت‌ها

تجهیزات آزمایشگاهی با یک‌چهارم قیمت مشابه خارجی تولید شد

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید و بومی سازی تجهیزات آزمایشگاهی مانند سیستم‌های لیتوگرافی و پوشش‌دهی دورانی که در آزمایشگاه‌های نیمه هادی، نانوفناوری و غیره مورد نیاز است، شدند.

یک شرکت دانش‌بنیان فعالیت خود را از سال ۹۱ در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات تلفیقی مکانیکی، الکترونیکی و الکتریکی آغاز کرد. محصولات اصلی این شرکت، طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی از قبیل سیستم‌های لیتوگرافی و پوشش‌دهی دورانی که در آزمایشگاه‌های نیمه‌هادی، نانوفناوری و غیره کاربرد دارد، است.

ساخت دستگاه‌های لایه‌نشانی رسوب‌دهی فیزیکی بخار مانند اسپاترینگ دیگر تولیدات این شرکت است.

به گفته مسعود خدادادی مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، این مجموعه با کمک داشته‌های علمی متخصصان داخلی توانسته محصولات و تجهیزات مورد نیاز در ساخت حسگرهای میکرو و نانو مانند دستگاه‌های پوشش‌دهی پلیمری (اسپین کوتر)، سیستم‌های پوشش‌دهی خلا بالا (اسپاترینگ یا PVD) و همچنین مجموعه‌های لیتوگرافی (سیستم های مسک الاینر) را بومی‌سازی کند.

وی افزود: از دیگر محصولات این شرکت می‌توان به تجهیزات ایزولاسیون اتمسفری (گلاوباکس‌های مورد نیاز در صنعت باتری لیتیومی و سلول خورشیدی) و سیستم‌های تزریق خودکاری نانولیتری (پمپ های سرنگی) اشاره کرد.

خدادادی خاطر نشان کرد: این شرکت تنها مجموعه پیشرو در زمینه ساخت مجموعه کامل زنجیره تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های ساخت حسگرهای میکرو و نانو، کیت‌های میکروفلویدیک، لیتوگرافی و لایه‌نشانی است.از جمله مهمترین تجهیزات این شرکت می‎توان به اسپین کوتر، لیتوگرافی مسک الاینر، سلول‌های اچینگ، سیستم‌های لایه‌نشانی اسپاترینگ، پلاسما کلینر، گلاوباکس، کوره خلا و پمپ سرنگ اشاره کرد.

وی ادامه داد: محصولات تولیدی این شرکت با یک چهارم قیمت تولید می‌شود. بنا به گفته خدادادی، محصولات مشابه خارجی در بازار، چهار برابر قیمت‌گذاری شده و به فروش می‌رسد اگر حمایت درستی از محصولات داخلی انجام شود، این محصولات از خروج حجم بالایی ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه