فناوری جدیدی برای کاهش انفجار ابزار الکترونیکی
شرکت‌ها

فناوری جدیدی برای کاهش انفجار ابزار الکترونیکی

پژوهشگران آمریکایی، فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند امکان شارژ سریع‌تر باتری‌های لیتیومی را فراهم کند و میزان انفجار را در ابزار الکترونیکی کاهش دهد.

باتری‌های تلفن همراه اغلب آنقدر گرم می‌شوند که امکان آتش گرفتن آنها وجود دارد. این مشکل در بیشتر موارد، به باتری‌های لیتیوم- یون برمی‌گردد. این باتری‌ها به رغم فراهم کردن شارژ بلندمدت برای ابزار خود، می‌توانند حرارت آن را نیز بالا ببرند.

پژوهشگران "دانشگاه تگزاس ای‌ اند ام" (Texas A&M)، فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند از گرم شدن باتری لیتیومی و آسیب دیدن آن پیشگیری کند. آنها طراحی جدیدی برای آند باتری ارائه داده‌اند که در آن از یک نانولوله کربنی استفاده می‌شود و امکان ذخیره ایمن تعداد زیادی از یون‌های لیتیوم را فراهم می‌کند تا خطر آتش گرفتن باتری کاهش یابد. پژوهشگران باور دارند که این فناوری جدید، به شارژ سریع‌تر باتری‌های لیتیومی کمک خواهد کرد.

"ژوران نوح" (Juran Noh)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما نسل جدیدی از آندها را برای باتری‌های لیتیوم- یون طراحی کرده‌ایم که در تولید جریان‌های مورد نیاز برای شارژ سریع ابزارهای الکترونیکی، عملکرد کارآمدی دارند. این فناوری جدید، از انباشته شدن لیتیوم بیرون از آند پیشگیری می‌کند زیرا همین موضوع، یکی از دلایل مهم انفجار ابزار است.

وی افزود: در طراحی آند باتری، معمولا از لیتیوم خالص استفاده می‌شود. اگرچه تراکم انرژی لیتیوم بالا است اما امکان از بین رفتن آن نیز وجود دارد.

پژوهشگران برای برطرف کردن این مشکل، آندهایی را با استفاده از نانولوله‌های کربن طراحی کرده‌اند که قابلیت رسانایی بالایی دارند و سبک وزن هستند. نانولوله‌های کربن توانستند توانایی باتری را برای شارژ سریع‌تر افزایش دهند.

نوح افزود: ساخت باتری‌های لیتیوم که ایمن هستند و طول عمر زیادی دارند، چالش علمی چند دهه به شمار می‌رود. آندهایی که ما ابداع کرده‌ایم، بر این موانع غلبه می‌کنند و گام مهمی به سوی کاربردهای تجاری باتری‌های لیتیومی به شمار می‌روند.

این پژوهش‌، در مجله "Nano Letters" به چاپ رسید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه