۶ اقدام ساده در مقابله با کرونا
سرگرمی

۶ اقدام ساده در مقابله با کرونا

زندگی ‍ در دوران همه‌گیری ویروس SARS-CoV-2 می تواند بسیار استرس‌زا باشد. آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ همچنان رو به افزایش است و به نظر نمی‌رسد حداقل طی چند ماه آینده دارو یا واکسنی برای آن وارد بازار شود.

عصر ایران به نقل از «ایزی هلث آپشنز» نوشت: «این احتمال وجود دارد که هر یک از ما به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شویم و حتی برخی افراد بدون نشان دادن هیچ علائمی میتوانند به ویروس آلوده بوده و حتی آن را به دیگران انتقال دهند. با این وجود، برخی اقدامات ساده روزمره می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

شستشوی منظم دستها

این اقدامی بسیار ساده اما بسیار موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری است. شستشوی مکرر دستها با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه، به ویژه پیش از غذا خوردن، لمس صورت، یا پس از بازگشت به خانه از اهمیت ویژه ای برای پرهیز از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ برخوردار است.

همچنین، تعویض منظم حولههایی که برای خشک کردن دستها استفاده میشوند برای پیشگیری از انتقال آلودگی اهمیت دارد. هر روز حولههای خود را جایگزین کرده و حولههای کثیف را با آب داغ و یک ماده پاک کننده مانند صابون یا پودر لباسشویی بشویید.

اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، از محصولات ضدعفونی‌کننده دست برای از بین بردن میکروبها استفاده کنید.

حفظ رطوبت پوست

شستشوی منظم دستها با آب و صابون یا استفاده از محصولات ضدعفونی‌کننده دست اگرچه می‌تواند خطر تماس با کروناویروس جدید را کاهش دهد اما می تواند به خشکی پوست یا حتی بروز ترک در آن منجر شود. اگرچه احتمال بیشتری دارد ویروس از طریق سیستم تنفسی وارد بدن شود اما تخریب لایه دفاعی پوست نیز ممکن است مسیر را برای نفوذ ویروس به بدن هموار کند. بر همین اساس است که افزون بر تمرکز بر شستشوی دستها باید به حفظ رطوبت آنها نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

پاکسازی جواهرات

دست‌های شما تنها چیزهایی نیستند که باید به شستشوی منظم آنها توجه داشته باشید و پاکسازی جواهراتی که استفاده می کنید مانند انگشتر، دستبند، ساعت و اقلام دیگر که میتوانند در معرض قطرات آلوده به کروناویروس قرار بگیرند نیز اهمیت دارد. برای این کار می‌توانید مواردی را که قابل شستشو هستند، با آب و صابون تمیز کنید یا از دستمالهای ضدعفونی‌کننده برای پاکسازی مواردی مانند ساعت استفاده کنید.

به طور کلی بهتر است در حال حاضر کمتر از جواهرات استفاده کنید زیرا کروناویروس جدید ممکن است تا چند روز روی سطوح فلزی فعال باقی بماند.

ضدعفونی‌کردن سطوح پر استفاده

برخی سطوح در خانه یا محل کار وجود دارند که طی روز ممکن است صدها بار آنها را لمس کنید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تلفن همراه

- کنترل از راه دور دستگاه های الکتریکی مانند تلویزیون

- کلیدهای برق

- دستگیره‌های در

- دستگیره یخچال و فریزر

- صفحه کلید و ماوس کامپیوتر

- پیشخوان آشپزخانه

این قبیل سطوح می توانند احتمال انتقال عوامل بیماری‌زا را افزایش دهند. از این رو، پاکسازی و ضد عفونی کردن منظم آنها اهمیت دارد.

دور انداختن اصولی دستمال های استفاده شده

در حال حاضر، حتی اگر بیمار نیستید بهتر است دستمالی را که هنگام عطسه، سرفه یا فین کردن استفاده کرده اید در جایی قرار نداده و آن را بلافاصله در یک سطل زباله دردار بیندازید و پس از آن دست های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید.

پرهیز از لمس صورت

اگر انگشتان شما به کروناویروس جدید آلوده باشند و صورت خود، به ویژه چشم ها، دهان یا بینی را لمس کنید، ویروس مسیری مستقیم برای ورود به بدن شما در اختیار خواهد داشت. اگرچه شاید در حرف ساده به نظر برسد اما لمس نکردن صورت در عمل می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. مطالعات نشان داده اند برخی افراد صورت خود را در یک ساعت تا ۲۳ بار لمس می کنند و حتی برخی متخصصان پزشکی نیز هر دو ساعت تا ۱۹ بار این کار را انجام می دهند.

برای پرهیز از لمس صورت خود می تواند چند ترفند زیر را مد نظر قرار دهید:

یک جعبه دستمال کاغذی در دسترس خود قرار دهید

با این اقدام زمانی که نیاز به لمس صورت، مانند خارش بینی یا چشم را احساس می کنید، می توانید این کار را به جای انگشتی بدون هیچ محافظ با یک دستمال انجام دهید.

محرک‌ها را شناسایی کنید

اگر برای کنار زدن موی خود دستتان را به سمت صورت و چشم ها می برید، تغییر مدل مو می تواند به پیشگیری از این کار کمک کند. همچنین، اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، بهتر است در حال حاضر از عینک به جای آن استفاده کنید.

دست‌های خود را مشغول نگه دارید

شما می‌توانید از یک توپ ضد استرس برای مشغول نگه داشتن دست خود و پرهیز از لمس صورت استفاده کنید. البته باید این قبیل اشیا را به فهرست مواردی که باید روزانه ضدعفونی شوند، اضافه کنید.

توجه داشته باشید تا زمانی که دستان شما تمیز و عاری از عوامل بیماری‌زا باشند، لمس صورت فاجعه‌بار نخواهد بود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه