اولین محموله تشعشعی برای ماهواره «ناهید ۲» ساخته شد
تکنولوژی

اولین محموله تشعشعی برای ماهواره «ناهید ۲» ساخته شد

سرپرست پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، از طراحی و ساخت اولین محموله تشعشعی در پژوهشگاه فضایی ایران به منظور استفاده در ماهواره مخابراتی «ناهید ۲» خبر داد.

 حامد بابائی با اعلام این خبر در خصوص کاربرد این فناوری گفت: تشعشعات اثرات جبران ناپذیری روی قطعات و عملکرد ماهواره در طول مدت ماموریت دارند، از این‌رو با دانستن مقدار دقیق آن‌ها در محیط فضا و در یک مدار خاص می‌توان با راهکارهای پیشگیرانه همچون استفاده از حفاظ‌های آلومینیومی، بر طول عمر و قابلیت اطمینان ماهواره افزود. برای این منظور، اولین محموله تشعشعی به عنوان یک محموله علمی-تحقیقاتی و برای اندازه‌گیری دز یونیزان تجمعی در محیط فضا، در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شد.

وی توضیح داد : با توجه به شرایط موجود، تامین چنین ماژولی از تامین کننده خارجی مقدور نیست. لذا، به منظور بررسی محیط اطراف ماهواره «ناهید ۲» و همچنین استفاده از داده‌های این محموله در پروژه‌های راهبردی آتی کشور، در بخش توان الکتریکی پژوهشکده سامانه‌های ماهواره با همکاری سیستمی بخش‌های سازه، حرارت و سنجش از دور، این محموله بومی‌سازی شد.

بابائی گفت: در حال حاضر، محموله تشعشعی تمامی آزمون‌های سطح صلاحیت‌سنجی مطابق با استاندارد ECSS را با موفقیت پشت سر گذاشته و آماده نصب روی ماهواره ناهید ۲ است.

وی خاطر نشان کرد: این محموله تشعشعی با استفاده از قطعات دارای سابقه استفاده در فضا طراحی و ساخته شده و قابلیت تشخیص دز یونیزان تجمعی (TID) حاصل از تشعشعات فضایی موجود در مدار LEO، با دقت تفکیکی rad ۵ را دارد.

بابائی افزود: از دیگر ویژگی‌های محموله تشعشعی می‌توان به توان مصرفی ۲ وات، مدار حفاظت در برابر اضافه جریان، درگاه ارتباطی CAN، محدوده ولتاژ تغذیه ۳۴-۲۴ ولت، بازه‌ دینامیکی حسگر Krad و محدوده دمای عملکردی ‌C° -۱۵ تا C° +۶۵ اشاره کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه