کشف مواد منفجره توسط ملخ‌های ربات سوار
شرکت‌ها

کشف مواد منفجره توسط ملخ‌های ربات سوار

ملخ‌ها نیز مانند سگ‌ها از توانایی منحصر به فردی برای بو کشیدن برخوردارند و با توجه به جثه کوچکشان می‌توان به راحتی از آنها برای کشف مواد منفجره استفاده کرد.

 گروهی از محققان آمریکایی با قراردادن یک ملخ بر روی یک ربات متحرک و بررسی علائم مغزی ملخ‌ها به سادگی موفق به شناسایی موقعیت مواد منفجره شده‌اند.

ملخ‌ها می‌توانند بوی مواد منفجره را در هوا حس کنند و از این طریق به سمت محل قرارگیری آنها حرکت کنند و انسان برای دسترسی به این اطلاعات می‌تواند امواج مغزی ملخ‌ها را ردگیری و بررسی کند.

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن ربات چرخ داری را برای جابجایی ملخ‌ها ابداع کرده‌اند که قادر به دریافت اطلاعات سیگنال‌های مغزی این حشرات است. ربات مذکور با تحلیل داده‌های مذکور پی می‌برد که آیا ملخ بوی مواد منفجره را حس کرده و این حشره را در مسیر بوی مذکور به جلو می‌برد تا سرانجام موقعیت جغرافیایی این مواد شناسایی شود.

این محققان می‌گویند می‌توان ملخ‌ها را به گونه‌ای آموزش داد تا آنها نسبت به بوهای خاصی حساس شوند و رد آنها را در هوا بگیرند. از جمله مواد منفجره‌ای که ملخ‌های آموزش دیده قادر به تشخیص بوی آنها هستند می‌توان به تی ان تی، دی ان تی، آر دی ایکس، پی‌ای تی ان و نیترات آمونیوم اشاره کرد.

نکته مهم سرعت عمل بالای ملخ‌ها در زمینه شناسایی بوهای جدید است. این حشرات می‌توانند در عرض ۵۰۰ میلی ثانیه بوی مواد منفجره را در هوا تشخیص داده و این بو را ردگیری کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه