فضای مجازی و شفافیت در ایران
اقتصاد

فضای مجازی و شفافیت در ایران

نتایج یک پژوهش نشان داد که فضای مجازی از طریق تأثیر بر افکار عمومی و نشر اطلاعات و آگاهی‌های مختلف به افراد جامعه و نظارت بر افراد و دولت‌ها و برقراری روابط میان مردم، بدون واسطه و مستقل از دولت، بر وضعیت شفافیت و تقویت و ارتقای آن مؤثر است.

شفافیت؛ وجود آزادی اطلاعات و آگاهی از تصمیمات و عملکرد دولت‌ها و افراد، با هدف آگاهی عمومی، اصلاح و بهبود ساختارها و مسائل، مشارکت مردم در فرآیند حکمرانی و پاسخ‌گویی مسئولان و کنترل فساد است. شفافیت نیازمند آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و وجود قانون دسترسی به اطلاعات است.

شفافیت باعث ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری‌ها، افزایش اعضای دخیل در تصمیم‌گیری، کاهش فساد و سوء استفاده از موقعیت به منظور به‌ دست‌ آوردن منافع فردی یا جناحی و اطلاع مردم از فرآیند تصمیم‌گیری می‌شود. شفافیت مشارکت فعال شهروندان را در امور سیاسی و اجتماعی تقویت می‌کند. بدون وجود شفافیت، جلب اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت و شیوه اداره کشور ممکن نیست.

فضای مجازی به دلیل داشتن ظرفیت‌هایی مثل سرعت، فراگیری، دسترسی دائم، امکان تعامل و... ابزاری موثر در حکمرانی است. یکی از شاخص‌های مهم و موثر در حکمرانی خوب، وجود شفافیت است.

به همین دلیل؛ پژوهشگران علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و دانشگاه شاهد در پژوهشی نقش فضای مجازی در وضعیت شفافیت در کشور را بررسی کردند.

سعید بشیری، سید مصطفی ابطحی و علی مرشدی‌زاد؛ محققانی بودند که در این مطالعه مشارکت داشتند.

برای انجام این پژوهش ، از پرسش‌نامه استفاده شد و ۳۸۹ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ مورد بررسی قرار گرفتند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه