آذری جهرمی: فضای مجازی بی‌قانون است
ایران

آذری جهرمی: فضای مجازی بی‌قانون است

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بی در و پیکری که درباره فضای مجازی وجود دارد مربوط به نبود قانون است. فضای مجازی به کشور ما آمده اما قانونی درباره آن وجود ندارد.

«محمدجواد آذری جهرمی» چهارشنبه شب با حضور در برنامه گفت ‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به مناسبت هفته دولت، به شرح عملکرد وزارت ارتباطات پرداخت.  

جهرمی افزود: این حوزه‌ها و حریم ها باید به خوبی مشخص شود و این کار تنها با تصویب لایحه مربوط به صیانت از داده‌های شخصی قابل پیگیری و انجام است.  

او در خصوص تعامل با پیام‌رسان‌های خارجی و ایجاد چارچوب برای همکاری مانند کشورهای دیگر گفت: مبحث اصلی این است که ما باید اصول حکمرانی را در فضای مجازی روشن کنیم. اغلب  کشورها در اینباره اصول خاص خود را دارند. ما یک سند استراتژی که تمام خط و مشی‌ها در آن مشخص باشد نداریم که بخواهیم بر اساس آن قدم برداریم. این فقدان سیاست‌گذاری کلی در فضای مجازی است است.

اصول حکمرانی ما در فضای مجازی باید روشن شود و با خودمان بی تعارف باشیم. نمی توانیم اصول حکمرانی را روشن نکنیم و بخواهیم جایگاه جهانی داشته باشیم. برخی از کشورها مانند ترکیه درهای خود را به سوی پلتفرم‌ها باز می‌کند و با هم تعامل دارند.

جهرمی اشاره کرد: پیش‌نویسی را در این خصوص به مرکز ملی داده‌ایمیم، دوستان مرکز ملی هم روی این مساله کار می‌کنند تا به نتیجه برسد. البته شرکت ها و پلتفرم‌ها نیز به علت تحریم‌های ظالمانه نمی‌توانند با ما همکاری کنند. البته برای برطرف کردن این مشکل ابتکار عمل‌هایی وجود دارد.

**۳۲هزار روستا به اینترنت متصل شدند

وزیر ارتباطات گفت: در سال ۹۲ هیچ کدام از روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات و پهن‌باند اینترنت دسترسی نداشتند، اکنون بیش از ۳۲هزار روستا از این اتصال بهره‌مند هستند. 

وزیر ارتباطات افزود: در هفت سال اخیر به گفته سازمان جهانی مخابرات در دو سال متوالی خصوصا  دو سال منتهی به امسال دومین مقام در نرخ رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات دنیا را به خود اختصاص داد. اما چیزی که برای مردم قابل درک است، دسترسی به پهن‌باند ثابت و همراه تعداد کاربران ایران از ۱۱ میلیون به ۷۳ میلیون نفر یعنی رشد ۵.۶ دهم برابر رسیده است.

او اشاره کرد: متوسط سرعت اتصال مردم به شبکه پهن‌بابد به ۲۵ صدم مگابیت بر ثانیه در سال ۹۲به متوسط ۷ مگابیت بر ثانیه رسیده است و این در شهر، روستا، تلفن ثابت و همراه متوسط سرعتی که مردم می توانند بهره برداری کنند هفت است و این رشد ۲۷ برابری را نشان می‌دهد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه