تاثیر مخرب خیره شدن به نمایشگرها روی پوست صورت
تکنولوژی

تاثیر مخرب خیره شدن به نمایشگرها روی پوست صورت

محققان هشدار دادند که پنج روز خیره شدن روزانه شش ساعت به صفحه رایانه و گوشی، به اندازه ۲۵ دقیقه زیر آفتاب ظهر ماندن بدون کرم ضدآفتاب، برای پوست مضر است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خیره شدن به صفحه رایانه یا گوشی موبایل در طول هفته می‌تواند به اندازه زیر آفتاب ماندن بدون کرم ضد آفتاب برای پوست ضرر داشته باشد.

محققانی که برای شرکت چندملیتی "یونیلیور"(Unilever) کار می‌کنند، تاثیرات "نور آبی" که از دستگاه‌های الکترونیکی به پوست ساطع می‌شود را بررسی کردند و دریافتند که این نور می‌تواند باعث پیری زودرس شود.

مطالعه انجام شده توسط محققان این شرکت نشان داد که ۶۰ درصد مردم در حال حاضر بیش از شش ساعت در روز را به دستگاه‌های دیجیتالی نگاه می‌کنند که نور آبی ساطع می‌کنند.

پنج روز قرار گرفتن در معرض نور آبی به مدت حداقل شش ساعت در روز می‌تواند به اندازه گذراندن ۲۵ دقیقه زیر آفتاب بدون کرم ضدآفتاب روی پوست تاثیر بگذارد.

برای مقابله با تاثیرات بد قرار گرفتن در معرض نور آبی، محققان توصیه می‌کنند که فاصله گرفتن از نمایشگرها و استفاده از کرم‌های صورت با آنتی‌اکسیدان می‌تواند موثر باشد.

البته محققان هنوز از تاثیرات کامل قرار گرفتن در معرض نور آبی روی پوست در طولانی مدت آگاهی کاملی ندارند. اما تعدادی مطالعات در حال انجام است تا این موضوع دقیق‌تر مشخص گردد.

محققان پیش از این دریافته بودند که قرار گرفتن در معرض این نور می تواند سبب بروز هیپرپیگمانتاسیون(لکه های پوستی) و پیری زودرس شود. اما میزان دقیق قرار گرفتن در معرض نور آبی مشخص نشده بود.

محققان " یونیلیور" گفتند که از هر سه نفر، دو نفر راجع به تاثیرات منفی نور آبی روی پوست آگاهی ندارد.

نور آبی علاوه بر تاثیر منفی روی پوست، ساعت زیستی بدن را نیز مختل می‌کند. این نور می‌تواند  عمیق‌تر از اشعه فرابنفش در پوست نفوذ کند و رنگدانه‌های مقاوم در پوست ایجاد کند که تا سه ماه باقی می‌ماند.

این اشعه‌ها می‌تواند تولید ملاتونین را مهار کند، سطح هورمون استرس را افزایش دهد و اعصاب را تحریک کند که به نوبه خود الگوی خواب و ریتم شبانه‌روزی را مختل می‌کند.

هورمون ملاتونین نیز به تنظیم چرخهٔ خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه