محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان مانع خروج ۸۸ میلیون دلار ارز از کشور شد
اقتصاد

محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان مانع خروج ۸۸ میلیون دلار ارز از کشور شد

به گفته رئیس پارک فناوری پردیس ۲ هزار و ۸۹۱ نفر از پرسنل ۵۰ شرکت دانش‌بنیان عضو پارک از معافیت مالیات بر حقوق برخوردار شدند و همچنین ۸۱۸ میلیارد ریال معافیت برای ۷۵ شرکت عضو به ثبت رسید.

این اجلاس از ۳ بخش «تقدیر از برترین شرکت‌های پارک فناوری پردیس»، «رونمایی از محصولات فناورانه برتر پارک» و «ارائه گزارش اقدامات یک‌ساله پارک» تشکیل شده بود. در ابتدای مراسم مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس گزارشی از اقدامات یک‌ساله پارک علم و فناوری پردیس ارائه داد و گفت: «سازمان پارک فناوری پردیس در ابتدا ۲۱ هکتار بود و الان به ۱۴۵ هکتار توسعه یافته است. در این وسعت پردیس دانش، پردیس اقتصاد دیجیتال و پردیس خلاقیت و کارآفرینی مشغول به کار هستند. البته دو شعبه پارک پردیس هم در تهران است. در پارک بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت عضو پارک علم و فناوری پردیس است. این اعضا شامل ۶۵ شتاب‌دهنده، ۶۵۰ استارتاپ، ۱۲ فضای اشتراکی، ۴۵ کارگزار تخصصی، ۱۳۷ استارتاپ مستقر در ۱۲ شتاب‌دهنده، ۹۴ تیم نوپا، ۴۱ شرکت استیجاری و ۱۱۸ شرکت تملیکی می‌شوند. ۲ هزار و ۴۰۰ عضو حقوقی هم در شبکه فناوری و نوآوری ایران تحت پوشش پارک فناوری پردیس فعالیت می‌کنند.»

او ادامه داد: «در سال ۹۸ براساس اطلاعات و آماری که خود شرکت‌ها اعلام کردند، ۵۰ محصول تولید شده در پارک فناوری پردیس به ارزش ۲۷ میلیون یورو صادر شده است. این محصولات به ۲۲ کشور صادر شده‌اند. در شرکت‌های مستقر در پارک رشد ۳۷ درصدی منابع انسانی را تجربه کردیم. در سال ۹۸ همچنین شرکت‌ها ۸۸ میلیون دلار جلوگیری از خروج ارز داشتند. یعنی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان جایگزین محصولاتی شده که قبلا از خارج کشور وارد می‌شد. بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال همچنین شرکت‌‌‌ها در بحث تحقیق و توسعه هزینه کردند.»

صفاری‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعامل دانشگاهیان با پارک اشاره کرد و گفت: «این همکاری‌‌ها در زمینه اشتراک‌گذاری امکانات، پروژه مشترک، جذب کارآموز و دانشجو و جذب استادهای دانشگاه در شرکت‌‌ها بود. بیش از ۱۶۲ مورد همکاری جدید بین دانشگاهیان و پارک شکل گرفته است. در مورد محصولات جدید هم ۱۱۹ عنوان محصول جدید یا بومی‌سازی شدند یا ارتقا یافتند.»

براساس گفته‌‌های صفاری‌نیا، ستاد پارک در سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال حمایت‌های بلاعوض از شرکت‌‌‌ها کرده و شرکت‌ها هزار و ۲۴۰ نفر-‌ساعت آموزش و مشاوره دریافت کردند. او همچنین تاکید کرد: «ما در ستاد پارک در تلاش بودیم تا شرکت‌‌‌ها از مناقصه‌ها اطلاع پیدا کنند. به این ترتیب بیش از ۳۵۰ مناقصه را به شرکت‌ها اعلام کردیم و صندوق توسعه فناوری‌های نوین در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد ریال ضمانت برای شرکت‌ها فراهم کرده است که عدد قابل توجهی است.»

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه