هزار و ۲۰۰ استارت‌آپ در استان تهران فعالیت می‌کنند
اقتصاد

هزار و ۲۰۰ استارت‌آپ در استان تهران فعالیت می‌کنند

با تصویب طرح تشکیل مجمع فناوری و نوآوری استان تهران در کارگروه آموزش، پژوهش، ‌فناوری و نوآوری استان تهران، امروز اولین نشست این مجمع با حضور مدیران دولتی و مدیران پارک‌های علم و فناوری برگزار شد.

در این نشست اکبر قنبرپور، معاون علمی و فناوری پارک فناوری پردیس با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد اقتصاد دانش‌بنیان کشور در استان تهران متمرکز است، بیان کرد: «اما همدلی و همکاری در اکوسیستم در دیگر استان‌ها بیشتر از تهران است و در تهران ما در این زمینه ضعف‌هایی را شاهد هستیم.»

او ادامه داد: «مسائل استانی تهران در سایه دستگاه‌ها و برنامه‌های ملی نادیده گرفته می‌شود. در مجمع فناوری و نوآوری استان تهران، فعالان این عرصه در مورد موضوعات و مسائل مختلف زیست‌بومشان گفتگو خواهند کرد و نتیجه آن را به استانداری تهران منتقل می‌کنند. به اینگونه استانداری تهران به مسائل آگاه شده و می‌تواند در زمینه رفع آنها قدم بردارد.»

در ادامه این نشست حسین صابری، قائم مقام رئیس پارک فناوری پردیس گفت: «انتقال تجربه‌ای که باید از بازیگران زیست‌بوم علم و فناوری و نهادهای تسهیل‌گر انجام شود، در استان تهران اتفاق نیفتاده است. رجوع به استانداری برای حل مسائل، خیلی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری جا نیفتاده است. ما فکر می‌کنیم برای حل مسائل باید به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری مراجعه کنیم، در حالی که اینطور نیست و برای حل بسیاری از مسائل باید به استانداری و استاندار که رئیس استان است، مراجعه کرد.»

بازیگران زیست‌بوم علم و فناوری زیر یک سقف

مهدی صفاری‌نیا، رییس پارک فناوری پردیس از دیگر سخنرانان این نشست بیان کرد که نخستین باری است که تمامی بازیگران اصلی زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری تهران زیر یک سقف جمع می‌شوند تا دغدغه‌های مشترک خود را بیان کنند.

رییس پارک فناوری پردیس سپس به ارائه آمار اجزای زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران پرداخت و گفت: «۵۰ درصد از استعدادهای تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در استان تهران مستقر هستند. ۱.۴ میلیون نفر دانشجو و ۵۰۰ دانشگاه و پژوهشگاه در استان تهران وجود دارد. در بخش خصوصی، ۵۸ مجموعه سرمایه‌گذار و ۴۲ مرکز نوآوری و  فضای کار اشتراکی در استان تهران وجود دارد‌. از ۱۰۰ شتاب‌دهنده کشور نیز ۵۸ شتاب‌دهنده در استان تهران فعالیت می‌کنند. بیش از ۹۰ درصد از این مراکز در شهر تهران مستقر هستند.»

او ادامه داد: «بیش از هزار و ۲۰۰ استارت‌آپ و ۵۴ مرکز رشد در استان تهران فعالیت دارند. همچنین ۱۹ شهرک صنعتی و ۱۰ پارک علم و فناوری در تهران وجود دارد. بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان و حدود ۲۰ درصد از صنایع کشور نیز در استان تهران مستقر هستند.»

صفاری‌نیا همچنین بیان کرد: «ما در تهران تا چه اندازه توانسته‌ایم میان عناصر زیست‌بوم علم و فناوری استان تهران ارتباط برقرار کنیم یا از تجارب هم استفاده کنیم و دغدغه‌های مشترک را بیان کنیم؟ از آنجایی که در این زمینه خلایی حس می‌شد، ما از ظرفیت کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان تهران برای تشکیل مجمع فناوری و نوآوری استان تهران استفاده کردیم. نشست‌های این مجمع سالی یک یا دوبار انجام خواهد شد و امید داریم طی آن، رشد و توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران رقم خورد.»

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه