تولید ۳۰۰ محصول تحریمی توسط دانش بنیان‌ها
اقتصاد

تولید ۳۰۰ محصول تحریمی توسط دانش بنیان‌ها

تولید تجهیزات و اقلام تحریمی توسط شرکتهای فناورانه اکنون به گونه ای رونق گرفته که می توان شاهد جایگزینی ۳۰۰ محصولات ایرانی تحریمی با نمونه خارجی بود.

رشد کمی و کیفی شرکتهای دانش بنیان در کشور، بیش از پیش رسیدن به اهداف اقتصاد دانش بنیان را محقق می‌کند و به تبع آن مأموریت گرا کردن و جهت بخشیدن به فعالیت‌های دانش بنیانی می‌تواند ما را هم در تحقق شعار سال که جهش تولید است موفق کند و هم گره‌های زیادی را از تحریم باز کند.

در حال حاضر ۵ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند که توانسته اند به تولیدات و محصولات کاربردی و مورد نیاز زیادی دست پیدا کنند به طوریکه در حوزه کالاها و محصولات مورد نیاز کشور، گام‌های مهمی برداشته شده است. بسیاری از تولیدات دانش بنیان در سالهای اخیر در شرایط سخت تحریم و برای روزهای تحریم ساخته شده اند. محصولاتی که باعث شدند هم نیاز کشور برطرف شود و هم برایمان ارزآوری داشتند.

معرفی این دستاوردها و محصولات علاوه بر اینکه روحیه امیدبخشی را تقویت می‌کند، می‌تواند دستگاه‌های اجرایی و صنایع را از توانایی فناوران آگاه و زمینه ارتباط اثربخش آنها را بیش از پیش فراهم کند. صنایعی که تا پیش از این برای رفع نیازهای خود چشم امید به محصولات و قراردادهای خارجی داشتند اکنون و در شرایط تحریم می‌توانند به توان داخلی تکیه و اعتماد کنند.

از همین رو بر آن شدیم تا در گزارش پیش رو به معرفی و شرح برخی از مهمترین تولیدات تحریمی بپردازیم.

ورود معاونت علمی به حمایت از اقلام تحریمی

دکتر اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تقویت حمایت از فناوران برای تولید کالاهای تحریمی گفت: یکی از فعالیت‌هایی که معاونت علمی در راستای پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان اجرایی می‌کند، حمایت از تولید اقلام تحریمی و تولیدات بار اول در کشور است. این اقدام با هدف بی نیاز کردن کشور از واردات محصولات صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: فشارهای استکبار جهانی در تحریم، خوی استکباری و ناجوانمردانه را به همراه دارد ولی از سوی دیگر یک فرصت بالقوه و کم نظیری را برای توسعه کسب و کار و فعالیت شرکتهای دانش بنیان در کشور فراهم آورده است. به همین دلیل، معاونت علمی با گستردن چتر حمایتی روی شرکتهای دانش بنیان در سالهای اخیر سعی کرده در حوزه اقلام تحریمی که ورود آنها به کشور دچار چالش است ورود کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه بسیاری از حوزه‌ها که تحریم هستیم مورد توجه شرکتهای دانش بنیان قرار گرفته، بیان کرد: حوزه‌های تعمیر هواپیما، فولاد، اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی، نفت و گاز و … از جمله بخش‌هایی هستند که محققان در شرکتهای فناورانه دست به کار شده اند تا نیاز به واردات نداشته باشیم.

حوزه‌های تعمیر هواپیما، فولاد، اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی، نفت و گاز و … از جمله بخش‌هایی هستند که محققان در شرکتهای فناورانه دست به کار شده اند تا نیاز به واردات نداشته باشیموی با تاکید بر اینکه یکی از حوزه‌های مهم حوزه موتور هواپیما، متعلقات و سامانه‌های هوایی است، بیان کرد: اگرچه در حوزه صنعت هوایی با سخت‌ترین و شدید ترین تحریم‌ها مواجه هستیم اما ناوگان هوایی کشور به همت شرکتهای دانش بنیان در بعد تعمیرات و اورهال موتورهای هوایی به خوبی در حال فعالیت است.

ساخت سامانه‌های توربین‌ها و موتورهای هوایی

وی ادامه داد: حتی این محققان در حال برداشتن گام بلندی برای ساخت سامانه‌های توربین‌ها و موتورهای هوایی هستند که ظرف ۴-۵ سال آینده محقق خواهد شد.

رفع نیاز اساسی شرکتهای فولادسازی

قادری فر گفت: یکی دیگر از حوزه‌ها که از اهمیت بالایی برخوردار بوده صنعت فولاد است که محققان شرکتهای دانش بنیان به این حوزه ورود کردند و توانستند «الکترودهای گرافیتی» که نیاز اساسی شرکتهای فولادسازی است را به تولید برسانند.

وی با بیان اینکه اکنون دو شرکت دانش بنیان هستند که به حوزه الکترودهای گرافیتی ورود پیدا کرده اند، بیان کرد: این محصول جز محصولات تحریمی است که فشار آمریکا و استکبار جهانی دسترسی به مواد اولیه این محصول را برای کارخانه‌های فولادسازی سخت کرده بود اما اکنون شاهد تولید آن در کشور هستیم.

وی در خصوص صرفه جویی ارزی که تولید این الکترودهای گرافیتی در کشور به وجود آورده اند، خاطر نشان کرد: برآورد شده که در زمینه الکترودها، حدود ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد.

تولید اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی

قادری فر با بیان اینکه اضافه کرد: ما در سخت‌ترین شرایط که با اپیدمی کرونا مواجه هستیم در اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی تحریم هستیم اما شرکتهای دانش بنیان به این عرصه وارد شده اند تا کشور را بی نیاز از واردات کنند. شرکتهای دانش بنیان داروساز توانستند در زمینه تولید اقلام دارویی مورد نیاز نظام سلامت کشور به خوبی عمل کنند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری افزود: همچنین تولید تجهیزات پزشکی همچون ونتیلاتور در زمان شیوع اپیدمی کرونا در کشور از جمله افتخارات شرکتهای دانش بنیان بوده که از اقلام حیاتی و مهم بیماران بخش آی سی یو به شمار می‌رود؛ این شرکتها حتی به مرحله صادرات هم رسیده اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه