وزارت بهداشت در تولید واکسن کرونا سخت گیری می‌کند
ایران

وزارت بهداشت در تولید واکسن کرونا سخت گیری می‌کند

یک ویروس شناس با بیان اینکه وزارت بهداشت در تولید واکسن کرونا سخت گیری می کند گفت: وزارت بهداشت نقش کلیدی دارد و می تواند کارها را تسریع کند و گرنه از واکسیناسیون عقب می افتیم.

دکتر حسین کیوانی ویروس شناسی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران امشب در برنامه تلویزیونی «تهران ۲۰» در خصوص جهش های ویروس کرونا گفت: همه موجودات زنده همچون گیاهان، باکتری ها، ویروس ها و ...جهش دارند و این جهش ها از نظر بالینی مهم هستند.

وی با بیان اینکه جهش ویروس از نظر مولکولی مورد بررسی قرار می گیرد، بیان کرد: به عنوان مثال جهش در ویروس HIV هم زیاد است و حتی می توان گفت که جهش های این ویروس در یک نفر از نظر مولکولی شبیه نیست که البته در مورد ویروس کرونا به این شدت نیست.

به گفته وی جهش ها تغییرات عمده ای در ویروس کرونا ایجاد نکرده اند.

کیوانی با تاکید بر اینکه جهش ها در ویروس های مختلف زیاد است، گفت: ویروس کرونا به طور مرتب توسط سازمان پدافند مورد بررسی قرار می گیرد RNAتعیین می شود تا تغییرات مشخص شوند و ببینیم که این موضوع به چه سمتی پیش می رود.

وی افزود: در تاریخ حضور بشر در کره زمین، در بدن هر انسانی ۳تا ۸درصد ژنوم ویروس وجود دارد بخشی از اینها نقش انتقال ژن داشته اند و یا اینکه چندصدسال طول کشیده و جزء ژنوم ما شدند و خطری برای بدن ما ندارند مگر اینکه سیستم ایمنی ما ضعیف باشد.

به گفته کیوانی، این بیماری همچون سایر بیماری های ویروسی بعد از مدتی آرام تر و قدرت کشندگی آن کمتر می شود. ویروس های حاد افراد را بیمار می کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود:در سالهای قبل علت ۳۰ درصد سرماخوردگی ها کرونا ویروس بوده اما این ویروس کرونا نوع جدیدی است که بیماری زایی و قدرت سرایت بیشتری دارد.

وی افزود: تنها راه مقابله با ویروس واکسن یا عفونت طبیعی است وقتی عفونت طبیعی اتفاق بیافتد اگر افراد از آن جان سالم بدر ببرند ایمنی قوی تری ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه اگر افراد از این عفونتها جان سالم به در ببرند ایمنی شدیدتر و بادوام تری در برابر ویروس دارند، بیان کرد: اکنون می بینیم تعداد افرادی که دوبار می گیرند کم است و نمی توان به طور قاطع گفت که علائم خفیف یا شدیدی دارند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه