افزایش ۱۰ برابری سهم تحقیق و توسعه صنایع کشور در تولید علم
ایران

افزایش ۱۰ برابری سهم تحقیق و توسعه صنایع کشور در تولید علم

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری از افزایش ۱۰ برابری سهم تحقیق و توسعه صنایع کشور در تولید علم صنعتی دنیا در ۲۰ سال اخیر خبر داد و گفت: مشارکت صنعت و دانشگاه باید بهبود یابد.

دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC و رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در بیسـت و دومـین کنـگره سراسری همـکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملّـی گفت: در فرایند تغییر نسل، مراکز آموزش عالی تا سال ۱۹۴۵، آموزش مهمترین وظیفه دانشگاه ها را تشکیل می داد، اما از این سال به بعد پژوهش به آن اضافه شد.

بررسی و مقایسه سهم  بخش های تحقیق و توسعه صنایع در تولید علم در دنیا و ایران

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: با آغاز دهه نود میلادی، اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی جلوه دیگری در دانشگاه ها پیدا کرد و دانشگاهها سعی کردند تا آنچه تولید می کنند در جامعه و نیز اقتصاد کاربرد بیشتری داشته باشد. تاثیرگذاری اقتصادی و اجتماعی دانشگاه ها در سیاست های کلان علم و فناوری کشور ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در شهریور ۱۳۹۳ نیز به روشنی ذکر شده است.

وی گفت: در این سند تبدیل علم به ثروت و قدرت با حفظ ارزش های اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است. نه تنها آموزش عالی بلکه صنایع دنیا نیز تغییر کرده اند. آنها در حال حاضر نه تنها بیشتر علم محور شده اند بلکه پژوهش های علمی نقش مهمتری در پیشبرد اهدافشان ایفا می کنند. همکاری صنعت و دانشگاه در چند دهه اخیر تغییری بنیادین کرده است. یکی از راه های بررسی همکاری صنعت و دانشگاه، شاخص هم نویسندگی آنها است. انتشارات مشترک که در سطح بین المللی در معتبرترین مجلات منتشر می شوند راهی برای سنجش این همکاری است.

دهقانی افزود: تولید علمی که در بخش های تحقیق و توسعه دنیا صورت می گیرد را تولید علم صنعتی نیز می نامند. به عبارت دیگر، تولید علم صنعتی به تولید علمی اطلاق می شود که در تولید آن حداقل یک پژوهشگر از بخش صنعت مشارکت داشته باشد.

سهم  بخش های تحقیق و توسعه صنایع در تولید علم در دنیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: از لحاظ حجمی، تعداد مدارکی که بخش های تحقیق و توسعه صنایع در معتبرترین مجلات دنیا منتشر کرده اند از حدود ۳۲ هزار مورد در سال ۱۹۹۰ به حدود ۲۷۰ هزار مورد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. این یعنی بخش های تحقیق و توسعه صنایع بیش از ۸ برابر گذشته در فعالیت های علمی دخیل شده اند.

وی افزود: برای مقایسه اگر به تولید علم دنیا در همین مدت زمان توجه شود مشخص خواهد شد که تولید علم دنیا در مدت مشابه تقریبا چهار برابر شده است. بنابراین، سرعت رشد تولید علم در بین بخش های تحقیق و توسعه صنایع در دنیا از شتاب بیشتری برخوردار بوده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه