چاپ سه بعدی مبل خوردنی با پودر شیر
جهان

چاپ سه بعدی مبل خوردنی با پودر شیر

محققان برای نشان دادن قابلیت‌های چاپگرهای سه بعدی از پودر شیر برای طراحی و تولید یک مدل مینیاتوری از مبل‌های راحتی استفاده کردند.

پیش از این از چاپگرهای سه بعدی برای تولید مواد خوراکی مانند پیتزا، سوشی و حتی گوشت استفاده شده بود. اما این بار از این محصول پیشرفته برای تولید وسایل منزل قابل خوردن استفاده شده است.

پژوهشگران سنگاپوری برای اولین بار از پودر شیر به عنوان جوهر چاپگر سه بعدی برای طراحی و تولید مبل بهره گرفته‌اند. در این روش نیازی به گرم کردن پودر شیر نبوده و هیچ یک از خواص تغذیه‌ای این ماده نیز از دست نرفته و تنها با چینش پرفشار پودرهای یادشده در کنار هم محصول نهایی به دست آمده است. خاصیت چسبندگی ذاتی پودر شیر نیز این روند را تسهیل کرده است. برای افزایش چسبندگی پودرهای شیر از مقداری آب نیز استفاده شده است.

محققان می‌گویند در آینده می‌توان همین روش را برای طراحی و چاپ سه بعدی اشیای مختلف با استفاده از موادی همچون پودر شربت و حتی خامه نیز تکرار کرد. همچنین ترکیب شیر، کاکائو و پودر نارگیل نیز برای تولید مبل با چاپگر سه بعدی با موفقیت آزمایش شد.

به نظر می‌رسد در آینده از این روش خلاقانه برای تولید مواد غذایی مختلف با ارزش‌های غذایی بالا و ظاهر جذاب به خصوص برای کودکان استفاده شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه