مردم زیر بمباران دشمن در فضای مجازی
ایران

مردم زیر بمباران دشمن در فضای مجازی

تحقق ادبیات اقتدار و استقلال در دفاع مقدس، امروز نیز با تکمیل شبکه ملی اطلاعات به عنوان محمل دفاع مقدس سایبری امکان پذیر است و خدمات و پلتفرم های بومی می توانند اقتدار ملی ما را تضمین کنند.

گروه دانش و فناوری: ۸ سال دفاع مقدس، مسیر ایران اسلامی را به سوی اقتدار، عزت و صلابت پیش برد و امروز با توجه به تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات موجود در فضای مجازی که از سوی دشمن دیده می‌شود، نیاز جدی به دفاع مقدس سایبری احساس می‌شود.

دوران دفاع مقدس دوران دفاع از هویت کشور و انقلاب بود و با وجود دستاوردهایی مانند اقتدار و استقلال، حتی یک وجب از خاک میهن جدا نشد و صنعت دفاعی بومی یکی از مؤلفه‌های قدرت ما در آن زمان به شمار می‌رفت. در دوران دفاع مقدس کشورمان با اتکا به نیروهای داخلی و وحدت ملی، توانست بحران‌ها را پشت سر گذاشته و ادبیات مقاومت و استقلال را محقق کند و در یک آزمون سخت، پیروز میدان شود.

هم اکنون که یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی و پایه اقتدار هر کشوری پیشرفت‌های تکنولوژیکی محسوب می‌شود و به نوعی پیشرفت علمی و فناوری هر کشور با اقتدار ملی آن گره خورده است، نیاز به داشتن استقلال و اقتدار ملی در این فضا نیز احساس می‌شود.

در شرایط حاضر، فضای مجازی و ابزارهایی که در این فضا توسعه می‌یابد، قدرت یک کشور را افزایش داده و اقتدار آن کشور با اتکا بر توانمندی نیروهای داخلی آن و دستیابی به ابزارهای تکنولوژیکی سنجیده می‌شود.

در عصر فضای مجازی، جنگ مقاومت در جبهه‌های سایبری رقم می‌خورد و در این جنگ فناورانه کشوری پیروز میدان است که این پارامترهای قدرت را در اختیار داشته باشد.

به همین دلیل در شرایطی که دشمن همه ابزارها و امکانات خود را در فضای سایبری به‌کار گرفته تا ایران را به زانو دربیاورد، التزام به راهبردهای دوران دفاع مقدس می‌تواند نقشه راه و راهگشای کشور در دفاع و مصون سازی زیرساختها در برابر تهدیدات سایبری دشمن باشد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد در فضای سایبر در برابر حملات مجازی دشمن، آنطور که باید مقتدرانه عمل نمی‌کنیم و به نوعی حاکمیت سایبری ما تضمین شده نیست.

امروز ما در فضای مجازی هدف تجاوز دشمن قرار داریم و دشمن از مرزهای مجازی به جای مرزهای فیزیکی به کشور و کاربران ما حمله می‌کند. به بیان دیگر اگر در دفاع مقدس، دشمن با ادوات زرهی خود از مرزهای جغرافیایی ما عبور می‌کرد امروز با سامانه‌های نرم افزاری و فناوری‌های نوپدید امکان بمباران سایبری را دارد.

در این راستا این سوال پیش می‌آید که چطور می‌توان اقتدار آن روزهای جنگ تحمیلی را در فضای مجازی فعلی به دست آورد و آیا ایران توانایی و آمادگی مقابله با تهدیدات پیش رو در فضای مجازی را دارد؟

المان‌های قدرت و اقتدار در دفاع سایبری

محمدمهدی حبیبی، کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص مشابهت یابی دفاع مقدس با دفاع سایبری در شرایط فعلی، می‌گوید: کشوری می‌تواند از خود دفاع کند که قدرت دفاع داشته باشد و قدرت دفاعی نیز با داشتن یک سری المان‌های قدرت به دست می‌آید. در زمان دفاع مقدس، یکی از المان‌های قدرت کشور، مردم بودند و در فضای مجازی نیز پارامترهای انسانی می‌تواند قسمتی از حل مساله و المان قدرت باشد.

وی ادامه داد: در جنگ تحمیلی، این اراده در میان مردم دیده می‌شد که از استقلال کشور دفاع کنند، اگر این فضا در فضای مجازی هم حاکم باشد و مردم به عنوان کاربران این فضا، شناخت و کنش درستی داشته باشند یکی از المان‌های قدرت ما به دست می‌آید. کما اینکه در جنگ ۸ ساله ما این قدرت را داشتیم و از آن بهره بردیم.

رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد فضای مجازی پاک با بیان اینکه فضای مجازی کشور در این زمینه خلأ دارد، گفت: اینکه گفته می‌شود مردم در پلتفرم‌های خارجی نباشند، اینطور تفسیر می‌شود که نظام به دنبال ایجاد محدودیت و ضربه زدن به اقتصاد مردم است. باید توجه داشت که همه افراد جامعه متخصص فضای مجازی نیستند و نگاهشان به اظهارنظر متخصصان این حوزه است. پس زمانی که متخصصان و کارشناسان موضوع را اینطور توجیه می‌کنند، دیگر تلاش برای ترغیب مردم به سمت پلتفرم‌های داخلی جوابگو نیست.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه