رسانه‌های نسل اینترنت و چالش‌ تنظیم‌گری در اروپا
جهان

رسانه‌های نسل اینترنت و چالش‌ تنظیم‌گری در اروپا

نسل z یا نسل اینترنت و به عبارتی نسل دهه هشتاد و نود شمسی، به لحاظ مصرف رسانه‌ای نسلی متفاوت هستند. این نسل بیشتر از تماشای تلویزیون، زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های کامپیوتری سپری می‌کند.

رسانه‌های آنلاینی که مرزها و قواعد رسانه‌های سنتی را در هم شکسته و تغییرات مهمی در زنجیره ارزش محتوای رسانه‌ای، از تولید تا مصرف ایجاد کرده‌اند. یکی از مهمترین این تغییرات، تبدیل کاربران به پدید آورندگان محتوا بر بستر پلتفرم‌های اشتراک گذاری ویدئو نظیر یوتیوب و دیلی موشن در خارج، و پلتفرم‌هایی چون آپارات، تماشا، دیدستان و دالفک و رسانه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و به عبارتی خلق و توزیع محتوای جدیدی به نام محتوای کاربرپدید است. این امر با توسعه و تحولات فناوری گوشی‌های همراه به تغییرات مهمی در حوزه محتوای رسانه‌ای منجر شده، به گونه‌ای که خط تمایز میان محتوای کاربرپدید غیرحرفه‌ای از حرفه‌ای، کمرنگ شده است.

اهمیت اثرگذاری این محتوا بر ابعاد مختلف زندگی کودکان و نوجوانان و آینده آنان به یکی از دغدغه‌های مهم سیاستگذاران حوزه رسانه، ارتباطات و فناوری تبدیل شده است. یکی از بازتاب‌های این دغدغه در سطح جهانی، بازنگری در دستورالعمل‌های سرویس‌های رسانه‌ای صوتی و تصویری اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ است. این دستورالعمل که به منظور ایجاد شرایط رقابت برابرتری میان رسانه‌های سنتی و رسانه‌های جدید نظیر سرویس‌های درخواستی تدوین شده است برای نخستین بار پلتفرم‌های اشتراک گذاری ویدئو نظیر یوتیوب را که پیش از این صرفا میزبانان محتوا محسوب می‌شدند، به عنوان سرویس رسانه‌ای صوتی و تصویری موضوع تنظیم‌گریِ نهادهای تنظیم‌گر مستقل رسانه قرار داد. این برای نخستین بار در اتحادیه اروپا است که پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعیِ میزبان محتوای کاربرپدید، در حوزه تنظیم گری نهادهای تنظیم گر رسانه قرار گرفته‌اند.

سپتامبر ۲۰۲۰ آخرین مهلت اجرایی سازی این دستورالعمل در اتحادیه اروپا و تبدیل آن به قواعد ملی کشورهای عضو است. یکی از الزامات مهم در اجرایی سازی و تبدیل آن به قوانین ملی کشورها، قواعدی برای پلتفرم‌های اشتراک گذاری ویدئو به منظور حفاظت از کودکان و نوجوانان و به عبارتی نسل اینترنت است. به بهانه اتمام زمان اجرایی سازی این دستورالعمل به مرور کوتاهی بر این قواعد می‌پردازیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه