فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی در چین چگونه اجرا می‌شود؟
جهان

فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی در چین چگونه اجرا می‌شود؟

دولت چین از چند روش هوشمند برای فاصله‌گذاری اجتماعی و مشخص کردن افراد مبتلا به کووید-19 استفاده کرده و از این طریق موفق به مهار این ویروس بسیار مسری شده است.

دولت چین از چند روش هوشمند برای فاصله‌گذاری اجتماعی و مشخص کردن افراد مبتلا به کووید-19 استفاده کرده و از این طریق موفق به مهار این ویروس بسیار مسری شده است.

به اعتقاد کارشناسان با وجود اینکه چین به خاطر نوع قرنطینه کردن کامل شهرهای درگیر شیوع کرونا هدف انتقاداتی قرار گرفته، اما از سوی دیگر مسئولان چینی از روش‌های نوین مبتنی بر هوش مصنوعی نیز برای مقابله با این ویروس استفاده کرده‌اند.

رسانه‌های عربی به چهار روش موفقیت‌آمیز به‌کاررفته در چین اشاره کرده‌اند که عبارت‌اند از:

 

1- استفاده از QR کد در وسایل نقلیه عمومی

همزمان با شیوع کرونا در چین، دولت این کشور تمامی مسافران وسایل نقلیه عمومی را ملزم کرد هنگام سوار شدن QR کد موجود در وسیله‌های نقلیه را اسکن کنند.

با این کار تمامی افرادی که از اتوبوس‌های درون‌شهری یا مترو استفاده می‌کنند، پایش و تحرکات افراد مبتلا به کرونا به سرعت رصد می‌شود.

 

2- نمادهای سلامت فردی

برنامه‌های پرکاربرد فضای مجازی همچون وی‌چت و چند برنامه دیگر در چین دست‌به‌کار طراحی نمادهای سلامت فردی شدند. این نمادها نیز به شکل QR کد هستند و با رنگ‌های سبز، زرد و قرمز نشان داده می‌شوند.

رنگ سبز بیانگر پاک بودن افراد از این ویروس است، رنگ زرد احتمال می‌دهد فرد مبتلا شده باشد و رنگ قرمز ابتلای قطعی او را به این ویروس مشخص می‌کند.

QR افراد زمانی از رنگ سبز به زرد تغییر می‌کند که مشخص شود او در مکانی تردد داشته که فردی مبتلا در آنجا بوده است.

این نمادها ابتدا در شهر «هانگژو» در یکی از برنامه‌های موبایلی استفاده شد و بعد از آن در سرتاسر چین در بقیه برنامه‌ها نیز به کار گرفته شد.

هنوز شیوه دسترسی این برنامه‌ها به اطلاعات فردی مشخص نیست، اما مدیر یکی از برنامه‌ها خبر داد از یک ابربانک اطلاعاتی (Big Data- کلان‌داده) استفاده می‌شود.

 

3- اپلیکیشن دولتی

در پی شیوع ویروس کرونا شرکت «چاینا الکترونیکس گروپ» که یک شرکت دولتی چینی است اپلیکیشن جدیدی تحت عنوان «Close Contact Detector» در اختیار کاربران فضای مجازی قرار داد.

این برنامه با همکاری شماری از موسسات دولتی همچون مجلس دولتی، کمیته ملی بهداشت، وزارت ترابری و خط آهن و سازمان هواپیمایی چین راه‌اندازی شد.

فعالیت اصلی اپلیکیشن مزبور این است که هر فرد چینی با استفاده از شماره تلفن همراه خود وارد آن می‌شود و سپس شماره کارت هویتش را وارد می‌کند. در اینجا برنامه، اطلاعات واردشده را با بانک اطلاعاتی عظیم موجود در دولت چین مطابقت می‌دهد و مشخص می‌کند او طی 2 هفته اخیر با یکی از اشخاص مبتلا در ارتباط بوده است یا خیر.

 

4- ارسال پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی

در حالی که بانک‌های عظیم اطلاعات جمع‌آوری‌شده از افراد کارایی خود را در پایش افراد مبتلا مشخص کرده‌اند، شبکه‌های اجتماعی هم در بالا بردن سطح آگاهی آنها به شدت راهگشا بوده‌اند؛ در این زمینه دولت چین در تعاملی با چند اپلیکیشن ارتباطی همچون وی‌چت که در این کشور بسیار پرکاربرد است برای مردم پیام‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی ارسال می‌کند و علاوه بر آن، از این طریق افراد مشکوک به ابتلا را شناسایی می‌کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه