رایانه‌های کوانتومی آینده می‌توانند خطر امنیتی بزرگی باشند
تکنولوژی

رایانه‌های کوانتومی آینده می‌توانند خطر امنیتی بزرگی باشند

یک گزارش نشان می‌دهد، سیستم‌های ارتباطی فعلی ما نمی‌توانند ما را از رایانه‌های کوانتومی در آینده مصون نگه دارند و رایانه های کوانتومی در آینده به احتمال زیاد یک خطر جدی برای امنیت جوامع خواهند بود.

دانشمندان به شدت در حال کار بر روی رایانه‌های کوانتومی هستند، رایانه‌هایی که بسیار سریع‌تر از رایانه‌های فعلی ما و قادر به اجرای برنامه‌های رمزگشا هستند. این رایانه‌ها ممکن است بین ۱۲ تا ۱۵ سال آینده در دسترس ما قرار گیرند.

اکنون طبق یک گزارش از طرف شرکت امنیتی «RAND» نشان داده شده است که این رایانه‌های کوانتومی می‌توانند تهدیدهای امنیتی جدی برای سیستم‌های ارتباطی ما باشند.

در این گزارش آمده است: اگر دولت‌ها با سرعت عمل کنند تا این چالش‌ها را در آینده مدیریت کنند، این تهدیدها قابل مدیریت هستند.

«مایکل ورمیر» نویسنده اصلی این گزارش گفت: اگر اجرای کافی اقدامات امنیتی جدید تا زمان توسعه رایانه‌های کوانتومی به سرانجام نرسیده باشد، ممکن است تضمین امنیت احراز هویت و حفظ حریم شخصی و برقراری ارتباطات با تغییرات اساسی و اختلال همراه شود.

او افزود: ایالات متحده ابزار و امکانات کافی برای جلوگیری از بروز فاجعه کوانتومی و ایجاد آینده‌ای ایمن را دارد، اما فقط در صورتی که هم اینک این اقدامات را آغاز کند.

پیش نویس پروتکل‌های استاندارد برای رمزنگاری پس از آغاز عصر کوانتومی که قادر به حفظ سطح فعلی امنیت محاسبات باشند، در پنج سال آینده آماده خواهد شد. با این حال، انتقال جهانی مورد نیاز برای پیاده سازی این پروتکل‌ها به محاسبات کوانتومی، چند دهه طول خواهد کشید.

گزارش «RAND» به وضوح بیان می‌کند که هرچه زودتر باید یک استاندارد عملیاتی بهتر اجرا شود تا خطر کاهش یابد.

محققان تأکید می‌کنند که دولت‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی مطمئن در آینده باید سیاست‌های جدید، اقدامات به حداقل رساندن خطر، رویکرد کلی و احساس فوریت را داشته باشند و به مرحله اجرا درآورند.

«ورمیر» ادامه داد: ظهور رایانه‌های کوانتومی یک خطر را یادآور می‌شود، زیرا اطلاعاتی که امروزه به صورت ایمن و بدون رمزنگاری کوانتومی منتقل می‌شوند، ممکن است در حال حاضر توسط برخی ضبط و نگه داری شوند تا پس از ایجاد رایانه‌های کوانتومی رمزگشایی و فاش شوند.

محققان می‌گویند آینده با وجود رایانه‌های کوانتومی هیجان انگیز است، بنابراین بهتر است وقتی قادر به کنترل جنبه‌های نگران کننده آن هستیم، این آینده را با مطرح کردن نگرانی‌ها در مورد امنیت سایبری، تیره نکنیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه