حمایت معاونت علمی از کسب‌وکارهای مشارکتی
اقتصاد

حمایت معاونت علمی از کسب‌وکارهای مشارکتی

معاونت علمی و فناوری اعلام کرد از کسب و کارهای اقتصاد اشتراکی حمایت می کند.

مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال گفت: یکی از زوایای پنهان اقتصاد در دنیا را می‌توان وجه اشتراکی بودن آن دانست. اقتصاد اشتراکی که نقشی تأثیرگذار در شکل‌گیری کسب‌وکارهای جدید دارد. ما از شکل‌گیری و ادامه فعالیت کسانی که به حوزه اقتصاد اشتراکی ورود کنند حمایت می‌کنیم.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری افزود: این نوع از اقتصاد مردم را به شریک شدن در دارایی‌هایشان ترغیب می‌کند. این‌که بتوانند برای توسعه کسب‌وکار خود داشته‌هایشان را با هم به اشتراک بگذارند و از این فضای به وجود آمده جمعی به خوبی بهره ببرند.

به گفته محمدی، ظرفیت اقتصاد اشتراکی باعث شده تا کسب‌وکارهای فردی و خانگی ایجاد شود تا هم برای افراد درآمد ایجاد شود و هم کیفیت زندگی مردم از طریق به اشتراک گذاری دارایی‌هایشان افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: اقتصاد اشتراکی در واقع نسخه پیشرفته قرض دادن به دیگری است. به این معنا که در این نوع از کسب‌وکارها، همه اتفاقات حول محور قول و قرارهای افراد مشارکت کننده می‌چرخد. در این نوع از فعالیت‌های اقتصادی مالکیت شخصی جای خود را به اشتراک‌گذاری دارایی‌های مادی و محصولات می‌دهد. این اقتصاد دامنه وسیع کاربردی دارد و ساختارهای غیرانتفاعی، انتفاعی، تعاونی و مبادله تهاتری را در برمی‌گیرد. اقتصاد اشتراکی دسترسی گسترده به محصولات، خدمات و استعداد را ورای مالکیت شخصی فراهم می‌کند، گاهی به آن عدم مالکیت هم می‌گویند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این نکته، بر ضرورت توسعه این نوع از اقتصاد در شرایط فعلی کشور تاکید کرد و اظهار داشت: در ستاد مجموعه‌ای شکل گرفته است تا قوانینی که در حوزه اقتصاد دیجیتال از جمله اقتصاد اشتراکی موردنیاز است طراحی شود و این اقتصاد با سرعت بالایی رشد کند.

وی افزود: مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی از عرضه نخستین سهام اقتصاد اشتراکی در سال ۲۰۱۹ در دنیا خبر داده است و این یعنی جدی بودن مفهوم این نوع از اقتصاد در دنیای مدرن و متکی بر مالکیت‌های شخصی؛ در ایران هم زمینه برای توسعه این اقتصاد فراهم است اگر همه بازیگرانش با هم و کنار هم برای تسهیل شدن این مسیر حرکت کنند.

محمدی گفت: اگر بتوانیم کسب‌وکارهای اشتراکی را در کشور فعال کنیم قطعاً بخش بزرگی از ظرفیت‌های اقتصاد را احیا می‌کنیم. کسب‌وکارهای اشتراکی در دنیا با سرعت بالایی در حال رشد هستند و ما هم باید تلاش کنیم از این قافله پر سود عقب نمانیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه