«پارکر» برای پنجمین بار با خورشید ملاقات کرد
تکنولوژی

«پارکر» برای پنجمین بار با خورشید ملاقات کرد

کاوشگر خورشیدی پارکر(Parker Solar Probe) ناسا برای پنجمین بار دیدار خود را با خورشید تازه کرد.

این فضاپیما از تاریخ ۹ مه در حال انجام یک ماموریت طولانی در منظومه شمسی است زیرا دانشمندان مسئول این مأموریت به دنبال کشف رمز و راز اسرار بیشتری در مورد چگونگی عملکرد خورشید هستند. این مشاهدات تا ۲۸ ژوئن ادامه خواهد داشت.

این کاوشگر روز گذشته در تاریخ هفتم ژوئن ساعت ۴:۲۳ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۲:۵۳ بعد از ظهر به وقت تهران) به نزدیک‌ترین فاصله خود از مدار "پریهلیون"(perihelion) رسید.

در آن زمان کاوشگر در  فاصله ۱۱.۶ میلیون مایلی(۱۸.۷ میلیون کیلومتر) از سطح خورشید قرار داشت و با سرعت ۲۴۴ هزار مایل بر ساعت(۳۹۳ هزار کیلومتر بر ساعت) در حال گذر از نزدیکی خورشید بود. در تاریخ ۱۰ ژوئیه(۱۱ ژوئیه به وقت ساعت جهانی) کاوشگر خورشیدی پارکر به سرعت از کنار سیاره زهره عبور خواهد کرد.

این فضاپیما به گونه‌ای طراحی شده است که دانشمندان را در درک بهتر خورشید و به ویژه جو بیرونی آن به نام تاج خورشیدی(corona) کمک می‌کند. دمای این تاج به میلیون‌ها درجه می‌رسد(خواه فارنهایت یا سلسیوس) و بسیار داغ‌تر از سطح مرئی ستاره منظومه شمسی است. بزرگترین پرسشی که ذهن دانشمندان را درگیر کرده این است که این همه گرما در تاج خورشیدی از کجا می‌آید که حتی از سطح خورشید نیز داغ‌تر است.

این پرواز به دانشمندان اطلاعات حیاتی در مورد چگونگی چرخش جو سیاره زهره خواهد داد. کاوشگر خورشیدی "پارکر" اولین کاوشگری است که به یک ستاره نزدیک شده است. "آژانس فضایی آمریکا"(NASA) در تاریخ ۱۲ اوت ۲۰۱۸ مطابق با ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ نخستین کاوشگر خورشیدی خود را سوار بر موشک "Delta IV" متعلق به اتحادیه پرتاب‌های آمریکا(ULA) روانه مدار خورشید کرد تا بخش‌هایی از رازهای سر به‌ مهر این ستاره را افشا کند.

پارکر در ملاقات‌های بعدی خود با خورشید تا سال ۲۰۲۵ همچنان به شکستن رکوردهای خود ادامه خواهد داد تا در نهایت خود را به فاصله شش میلیون کیلومتری سطح خورشید برساند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه