تولید نهال های اصلاح شده عاری از ویروس توسط محققان کشور
ایران

تولید نهال های اصلاح شده عاری از ویروس توسط محققان کشور

محققان یک شرکت دانش بنیان نهال های اصلاح شده ای را طراحی کردند که یکدست، عاری از ویروس بوده و عمر بالایی دارند.

عباس یداللهی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: ما رقم‌های نهال‌های گوناگونی مانند گلابی، بادام، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل و گردو را  به روش کشت بافت تولید می‌کنیم. البته در کنار آن تولید ۱۰ رقم از نهال انگور اصلاح شده را نیز داریم.

وی با بیان اینکه تولید نهال سالم و با کیفیت اصل اول در باغداری است، افزود: پایه نهال سالم کمک زیادی به باغدار می‌کند تا محصولی مرغوب را به دست مصرف کننده برساند. نهال‌های معمولی عمری کوتاه دارند و در تعداد بالا یکدست نیستند اما نهال‌های اصلاح شده همه یکدست هستند. همچنین عاری از آفت و ویروس بودن ویژگی دیگر آنها است.

یداللهی عمر طولانی، باردهی زودتر و شناسنامه دار بودن را از دیگر مزایای نهال‌های اصلاح شده دانست.

وی به عنوان مثال به ویژگی‌های نهال اصلاح شده بادام اشاره کرد و افزود: افزایش عمر اقتصادی درخت به ۳۰ سال، پوست دهی عالی برای پیوند، مناسب خاک‌های سنگین و رسی، نیمه سنگین و معمولی، مقاوم در برابر بیماری‌های خاکزی، مناسب برای واکاری، تولید میوه‌هایی درشت تر و با کیفیت تر و مقاوم به خشکی برخی از ویژگی‌های این نهال اصلاح شده است.

این فعال فناور ادامه داد: علاوه بر نهال برای باغداران، تولید نهال‌های زینتی برای منازل و نهال برای جنگل‌کاری هم در این شرکت انجام می‌شود. البته برخی از ارقام جدید مانند بلوبری را نیز تولید کرده‌ایم.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، بیش از یک میلیون نهال در سال توسط این شرکت دانش بنیان تولید می‌شود. البته فعالیت در زمینه تولید نشاء گیاهان دارویی مانند بادرنجبویه را نیز باید به لیست فعالیت‌های این شرکت دانش بنیان اضافه کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه