پارچه هوشمند بدن را خنک یا گرم می کند
تکنولوژی

پارچه هوشمند بدن را خنک یا گرم می کند

محققان چینی پارچه ای ابداع کرده اند که می تواند خود را با دمای محیط انطباق دهد و به تناسب بدن فرد را سرد یا گرم کند.

 نوع جدیدی از پارچه در چین توسعه یافته که با توجه به هوا پوست بدن فرد را خنک یا گرم می کند.

محققان شکر موجود در صدف را جدا کرده و سوراخهای میکروسکوپی در پارچه میسازند که حاوی مواد شیمیایی است که انرژی گرمایی را جذب و آزاد میکند. 

این روند به پارچه اجازه میدهد تا خود را با شرایط آب و هوایی انطباق دهد و فردی که لباسی از جنس این پارچه به تن میکند در میان گرمای تابستان احساس خنکی میکند.

لباسهایی که از این پارچه تولید میشوند را می توان در فضای سرپوشیده یا باز پوشید و به این ترتیب نیاز به تهویه یا گرمایش و سرمایه کاهش مییابد. در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی میشود.

این درحالی است که به طور معمول پارچههای هوشمند فقط یکی از قابلیتهای خنک یا گرم کنندگی را دارند و نمیتوانند هر دو ویژگی را ارائه دهند.

پارچه جدید نه تنها سبک و قدرتمند است و می توان آن را به رنگ های مختلف تولید کرد، بلکه بدون هیچ منبع انرژی اضافی قادر به گرم و سرد کردن پوست است. 

به گفته یکی از توسعه دهندگان این پارچه را میتوان مانند نمونههای معمول برای تولید لباس استفاده کرد. پروفسور گوانگ مینگ تائو در دانشگاه علم و فناوری هواژونگ در ایالت ووهان میگوید: ما بخش داخلی ساختار را از فیبرهای نازک طراحی کردیم. میتوان این فناوری را در هر گونه پارچهای به کار برد که نیازمند مدیریت دما است مانند پارچه چادر، چتر، پرده، فرش، کفش، ملافه و غیره.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه