یک ستاره دارای شش سیاره کشف شد
تکنولوژی

یک ستاره دارای شش سیاره کشف شد

محققان دانشگاه ژنو سوئیس (UNIGE) در مطالعه اخیرشان با استفاده از طیف سنج «سوفی» (SOPHIE ) به مدت هفت سال ستاره «HD 158259 » که در صورت فلکی اژدها بود را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند این ستاره دارای شش سیاره است.

تجزیه و تحلیل دانشمندان دانشگاه ژنو نشان میدهد که ستاره HD 158259 دارای شش سیاره است که یکی از آنها یک سیاره فراخورشیدی فرا زمین است و پنج سیاره دیگر مینی نپتون هستند.

به گفته دانشمندان نسبت این سیارات با یکدگیر بسیار جالب است و این سیارات فاصله فوق العاده منظمی با یکدیگر دارند و این نشانگر نحوه شکلگیری این سیستم است.

«فرانسیوس بوچی» (François Bouchy) استاد گروه نجوم دانشکده علوم ژنو گفت: کشف این سیستم سیاره ای به لطف دستیابی به تعداد زیادی از ابزارهای اندازه گیری و تکنیک‌های پردازش سیگنال امکان پذیر شده است.

«پال ای ویلسون» (Paul A. Wilson) محقق دانشگاه وارویک و یکی از محققان این مطالعه گفت: این کار عالی است و نشان دهنده نقش مهم تلسکوپهای کوچکتر در پیشرفت علم نجوم از طریق تحقیقات با کیفیت بالا است. تجزیه و تحلیل نشان میدهد که این سیارات جرمی دو و شش برابر زمین دارند. از این گذشته ، این سیستم سیارهای کاملاً فشرده است و این به آن معنا است که فاصله خارجی ترین سیاره از ستاره آن 2.6 برابر کمتر از فاصله بین عطارد و خورشید است.علاوه بر این چندی پیش تلسکوپ فضایی تس ناسا متوجه کاهش میزان درخشش این ستاره شده بود.

«ایزابل بویس» (Isabelle Boisse) محقق آزمایشگاه Marseille Astrophysics و یکی از محققان این تحقیق گفت: اندازه گیری تلسکوپ تس اطلاعات ارزشمندی را در مورد ساختار داخلی سیاره در دسترس ما قرار داد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه