هرچند کاهش جریان مشتری در پی شیوع ویروس کرونا، مطابق پیشبینیها بود؛ اما، این احتمال وجود دارد که خردهفروشان در این بحران، مانند همهگیریهای قبلی دچار افت شدید اقتصادی نشوند.
شیوع ناگهانی ویروس کرونای جدید، که از ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ از ووهان چین آغاز شد، چندین ماه است که همهچیز را در جهان مختل کرده است. کاهش شدید مشتریان و تعطیلی موقتی فروشگاهها به دلیل جلوگیری از ابتلا به این ویروس، باعث کاهش فعالیت و متضرر شدن بسیاری از کسبوکارها شده است. بسیاری از فروشگاههای فیزیکی با هدف کنترل این بیماری با محدودیتهایی مواجه شدند، اما فروشگاههای آنلاین بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفتند. شیوع این ویروس باعث شده است که مردم در سراسر دنیا برای حفظ هر چه بیشتر سلامت خود به خرید از فروشگاههای اینترنتی روی بیاورند. حتی فروشگاههایی که همیشه آفلاین بودند و براساس خرید و فروش چهره به چهره کار میکردند، حالا به صف کسبوکارهای آنلاین پیوستهاند. دنیا به شدت به سمت تغییر و وفق دادن با شرایط جدید زندگی است.
وقتی کرونا آمد، همه در گوشههای خانههای خود سنگر گرفتند. اما مردم نیاز به ادامه زندگی دارند. آنها نیاز دارند، خرید و مایحتاج خود را تهیه کنند؛ چه راهی بهتر از خرید آنلاین! غولهای تجارت الکترونیک در دنیا به دنبال همراه کردن فروشگاههای آفلاین به آنلاین شدن کردند و پلت فرم هایی هم برای آن ایجاد کردهاند. به این ترتیب کاهش شدید مشتریان و تعطیل شدن موقتی فروشگاهها باعث کاهش فعالیت خردهفروشی در سهماهه اول سال ۲۰۲۰ شد. بهجای خرید از بازارهای مرسوم مواد غذایی، مصرفکنندگان ترجیح دادند مواد غذایی را بهصورت آنلاین خریداری کنند. به نقل از سایت آیکلیک، دادهها از ژوئن ۲۰۱۹ نشان میدهد که چین، با ضریب نفوذ اینترنتی بیش از ۶۰ درصد، بیشتر از ۸۰۰ میلیون کاربر اینترنتی داشته است.
0 دیدگاه