تمام پروژه های شبکه ملی اطلاعات تا پایان دولت به سرانجام می رسد
ایران

تمام پروژه های شبکه ملی اطلاعات تا پایان دولت به سرانجام می رسد

وزیر ارتباطات گفت: با همدلی به وجود آمده تا پایان دولت ۱۰۰ درصد پروژه های مربوط به تکمیل شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام می رسانیم.

محمدجواد آذری جهرمی ظهر امروز یکشنبه در مراسم افتتاح دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات با دفاع از پروژه شبکه ملی اطلاعات و هزینه هایی که کشور بابت اجرای این پروژه پرداخته است، گفت: دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ما ۴۰۰ میلیارد تومان برای پیام رسان ها در دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات هزینه کرده ایم. باید بگوییم از ابتدای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که ظرفیتی حدود ۶۸۴ گیگابیت بر ثانیه داشت، تا به امروز که به ظرفیت ۲۰ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده ایم، ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: راه اندازی ۲۳ هزار کیلومتر فیبر نوری و ۴ مرکز ملی تبادل اطلاعات برای ایجاد شبکه ای ارتباطی پایدار، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص است.حدود دو سال گذشته برای یک پروژه امنیتی در شبکه ملی اطلاعات یک هزار میلیارد تومان هزینه شد و بخش خصوصی نیز برای شبکه دسترسی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است. به همین دلیل باید بگوییم که ۴۰۰ میلیارد تومانی که برای پیاده سازی دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات صرف شده است، برای داشتن شبکه ای مستقل و پایدار عدد بزرگی نیست.

جهرمی تصریح کرد: فرض کنید یک روز صبح از خواب بیدار شوید و ببینید شرکت خارجی تصمیم گرفته است به ما خدمات پیام رسان و یا موتور جستجو را ندهد. در آن زمان شما از ما مسئولان نمی پرسید که زندگی ما چه می شود؟ این موضوع بعید نیست چرا که هم اکنون نیز بسیاری از شرکت های خارجی به دلیل تحریم ها به استارت آپ های حوزه پرداخت بانکی، نقشه، خدمات ابری و اپلیکیشن ها سرویس نمی دهند. به همین دلیل ما مصمم هستیم که شبکه مستقل ایجاد کنیم تا در صورت تحریم زندگی مردم فلج نشود.

وزیر ارتباطات گفت: در سه سال اخیر حجم اقتصاد دیجیتال ما از دو و نیم درصد به ۶ درصد رسیده است  و ما هم اکنون با کشوری مانند آمریکا مواجه هستیم که اجازه وارد کردن دارو را به ما نمی دهد و مشخص است که از بزرگ شدن اقتصاد دیجیتال ما نیز نمی گذرد و به راحتی می تواند برای ما تحریم وضع کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه