رشد هفت برابری شرکت‌های دانش بنیان در آذربایجان‌غربی
شرکت‌ها

رشد هفت برابری شرکت‌های دانش بنیان در آذربایجان‌غربی

کلیدواژه امروز پیشرفت کشور و نیل به سمت جهش اقتصادی "علم دانش بنیان" است؛ به عبارتی دیگر توسعه ایران نیاز به بازوهایی توانمند، مغزهایی باهوش، چشم‌هایی تیزبین و قلب‌هایی پر از امید دارد که همه این‌ها در کالبد شرکت‌های دانش‌بنیان قابلیت جمع شدن است.

یکی از رویکردهایی که در حوزه علم و فناوری توسط دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار داشته است، اجرایی‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کامل قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و حرکت به سمت خلق دستاوردهای اقتصادی در راستای نیل به هدف جهش اقتصادی بوده است.

اجراسازی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان (مصوب ۱۳۸۹) که تا سال ۱۳۹۲ به تعویق افتاده بود با رویکرد اجرایی و عملیاتی دولت تدبیر و امید روبه رو شده است.

 دولت تدبیر و امید در زمینه حمایت‌های مالی با فعال‌سازی خطوط اعتباری تسهیلات مالی از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب اعطای وام قرض‌الحسنه، سرمایه در گردش، لیزینگ، تسهیلات تولیدات صنعتی، ‌ صدور ضمانت‌نامه، اعطای تسهیلات به‌منظور فرآیندهای قبل از تولید صنعتی و حمایت از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تجاری‌سازی و حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی، تمامی تلاش خود را در وضعیت نابسامان اقتصادی نشات گرفته از تحریم به کار بسته تا از شرکت‌های دانش بنیان حمایت لازم را داشته باشد.

اهمیت توسعه شرکت‌های دانش بنیان در حدی زیاد است که در خصوصیات اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین راهکار توسعه کشور در سال‌های اخیر، آینده و حتی بسیار دور، موضوع دانش بنیان بودن اقتصاد در زمره موارد بسیار مهم عنوان شده و همواره بر این امر تاکید می‌شود.

به نظر می‌رسد دولت روحانی در حوزه اقتصاد دانش بنیان جهت گیری جدیدی نیز به نقش دانشگاه‌ها برای تحقق این مهم داده است؛ به طوریکه امروز مجموعه دانشگاهی به خواستگاه ظهور ایده و پی ریزی یک تفکر برای حضور در قالب شرکت دانش بنیان تبدیل شده است؛ البته در همین راستا نیز راه اندازی مرکز جامع مشترک واحدهای فن‌آور دانشگاه ارومیه با پارک علم و فنآوری آذربایجان غربی نیز مصداقی بر این موضوع است.

افزایش هفت برابری شرکت‌های دانش بنیان فعال در آذربایجان‌غربی

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی در گفت و با ایرنا با بیان اینکه تعداد شرکت‌های فناور  و دانش‌بنیان فعال در پارک علم و فناوری این استان در سایه توجه مسوولان به ١٢٠ شرکت رسیده است، گفت: اگر این رقم را به صورت مقایسه‌ای اعلام کنیم باید بگویم که تعداد شرکت‌های دانش بنیان فعال در آذربایجان‌غربی در دوره دولت تدبیر و امید بیش از هفت برابر افزایش یافته است.

علی محمد نیکبخت با اشاره به اینکه تولیدات این شرکت‌ها در زمینه‌های برق و الکترونیک، صنعت ساختمانی، کشاورزی، تولید و اتوماسیون، شیمی و پلیمر، اکوتوریسم منابع طبیعی و محیط زیست و انرژی‌های نوین زیست فناوری است، اضافه کرد: مجموعه پارک علم و فناوری به صورت حرفه‌ای و با هدف توسعه نوآوری و انجام کارهای دانش‌بنیان در حال فعالیت است تا بتواند نیاز آذربایجان غربی را با بهره‌مندی از جوانان نخبه فراهم کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه