از کشورهای منطقه جا بمانیم، مدیران باید پاسخگو باشند
ایران

از کشورهای منطقه جا بمانیم، مدیران باید پاسخگو باشند

کشورهای منطقه به ویژه امارات در زمینه هوش مصنوعی و دولت الکترونیک پیشرفت مشهود داشته‌اند.

هوش‌ مصنوعی یا هوش‌ ماشینی (Artificial Intelligence (AI)) به هوشی که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد گفته می‌شود. به عبارت دیگر هوش‌ مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌های مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرآیندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال‌ برای حل مسائل را داشته باشند.

"جان مک کارتی" (John McCarthy) دانشمند علوم کامپیوتر و علوم شناختی که وی را به عنوان پدر هوش‌ مصنوعی می‌شناسند در تعریف خود از هوش‌ مصنوعی می‌گوید: "هوش‌ مصنوعی دانش و مهندسی ساخت ماشین‌های هوشمند و به خصوص برنامه‌های کامپیوتری هوشمند است. هوش‌ مصنوعی با وظیفه مشابه استفاده از کامپیوترها برای فهم چگونگی هوش انسانی مرتبط است، اما مجبور نیست خودش را به روش‌هایی محدود کند که بیولوژیکی باشد."

در واقع هوش مصنوعی به نوعی یک «عامل هوشمند» سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را پس از تحلیل و بررسی افزایش می‌دهد.

در دنیای امروز کاربردهای هوش مصنوعی چُنان گسترده و فراگیر شده‌اند که بسیاری از این کاربردها دیگر با نام هوش مصنوعی شناخته نمی‌شوند و نام متخصص خود را دارند. تاثیر هوش مصنوعی را اکنون می‌توان در همه جهات و نقاط زندگی مردم دید؛ گوشی‌های تلفن همراه به عنوان یک ابزار سخت‌افزاری یا جست و جوهای خودکار گوگل که از الگوریتم‌ها و متُدهای پیچیده هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه