ابداع دستگاه هایی کم مصرف که مانند مغز انسان کار می کنند
شرکت‌ها

ابداع دستگاه هایی کم مصرف که مانند مغز انسان کار می کنند

محققان موفق شده اند دستگاه های کوچکی بسازند که کم مصرف هستند و با ولتاژی مشابه سیناپس های مغز انسان کار می کنند.

 یک دستاور بزرگ رایانشی به محققان کمک کرده دستگاههایی کم مصرف بسازند که با جریان برقی مشابه ولتاژ مغز انسان کار کنند.

محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست راهی یافتهاند تا از رشتههای زیستی رسانای الکتریسیته  یک دستگاه حافظه الکترونیکی به نام «مموریستور»(memristor) بسازند.

 محققان با استفاده از باکتریوم «ژئو باکتر» نانوسیمهای پروتئینی توسعه دادند و متوجه شدند میتوان دستگاههایی ساخت که به اندازه سیناپسهای مغز انسان انرژی مصرف میکنند.

جون یائو یکی از مولفان این پژوهش میگوید:  این یک مفهوم جدید است و ما معتقدیم به اکتشافاتی در علوم الکترونیک منجر میشود که به حوزه رژیم ولتاز زیستی مربوط است.

محققان برای تست این نانوسیمها، الگوی پالس روشن-خاموش را از یک سیم فلزی نازک ارسال کردند که ۱۰۰ بار از موی انسان کوچکتر است.

الگوی شارژ مثبت -منفی  تاثیری مشابه فرایند واقعی یادگیری در مغز ایجاد کرد. یائو در این باره میگوید: می توان قابلیت رسانایی یا انعطاف پذیری سیناپسهای مموریستور نانوسیمی را طوری ماژول بندی کرد  که  نقش اجزای زیستی  لازم برای رایانس مغزی را تقلید کند.

قابلیت یادگیری این دستگاه برخلاف رایانه های معمولی مبتنی بر نرم افزار نیست.

نانوسیمهای زیستی نسبت به نانوسیمهای مصنوعی سیلیکونی مزایای بسیاری دارند و کم مصرف تر هستند. همچنین آنها در آب یا مایعات ثبات بیشتری دارند و به عبارت دیگر میتوان آنها را برای مصارف پزشکی مانند دستگاه های رصد ضربان قلب به کار برد.

جزئیات این فناوری جدید در ژورنال Nature Communications منتشر شده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه