شیائومی اطلاعات میلیون ها کاربر را جمع آوری می کند
شرکت‌ها

شیائومی اطلاعات میلیون ها کاربر را جمع آوری می کند

فوربس در گزارشی هشدار داد شرکت شیائومی اطلاعات مرورگر وب و همچنین گوشی تلفن میلیون ها کاربر را بدون اطلاع آنها جمع آوری و ضبط می کند.

پژوهشگران امنیت سایبری در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که شیائومی، سازنده چینی گوشیهای هوشمند، اطلاعات مرورگر وب و همچنین گوشی تلفن همراه میلیونها کاربر را بدون اطلاع آنها جمع آوری و ضبط می کند.

دو محقق امنیتی آمریکایی با اسامی «گابریل سریلیگ» و «اندرو تیرنی» در گفتگو با فوربس این موضوع را تأیید کردند.

«گابریل  در این خصوص عنوان کرد که پس از تحقیق بر روی گوشی هوشمند شخصی خود (ردمی نوت 8) و چند محصول دیگر کشف کرده شیائومی در حال رصد و ضبط کلیه فعالیت هایی است که روی گوشی اش انجام می دهد.

وی در این خصوص مدعی شد وقتی کاربران از یک گوشی شیائومی و مرورگر پیش ‌فرض آن استفاده می کنند، کلیه اطلاعات‌ شان به سرورهای مورد نظر و تعریف شده برای دستگاه ارسال می‌ شود.

«سریلیگ» با بررسی های دقیق به این نتیجه رسید که گوشی اطلاعات کاربر را به سرورهایی در روسیه، سنگاپور و حتی پکن ارسال می ‌کند. این اطلاعات شامل محتوای صفحه، آدرس وبسایت ‌های مشاهده شده، فولدرهای باز، تنظیماتی که کاربر تغییر داده و حتی نرم‌ افزارهای پیش ‌فرض کاربر است.

براساس این گزارش گفته می شود اطلاعات جمع آوری شده از کاربران به سرورهایی که توسط «علی بابا» میزبانی می شوند و تحت اجاره شیائومی هستند فرستاده می شود.

به نظر می‌رسد مرورگر پیش فرض شیائومی تمام وب سایت‌ هایی که توسط کاربر مشاهده شده را ذخیره می‌کند و حتی کلمات جستجو شده در موتورهای جستجوی خصوصی را نیز در کنار آیتم‌ هایی که در فید خبری توسط کاربران مشاهده شده ‌اند، جمع‌آوری کرده و به سرورها می ‌فرستند.

نکته قابل ذکر اینکه اطلاعات ارسالی با روش رمزگذاری معروف و شناخته شده base64 محافظت شده و به همین دلیل رمزگشایی آنها بسیار ساده است و می‌توانند به راحتی به یک فایل متنی تبدیل شوند.

«سریلیگ» پس از آزمایش گوشی های معروف و پرطرفداری نظیر شیائومی Mi 10، Redmi K20 و Mi Mix 3 به این نتیجه رسید که ارسال اطلاعات مذکور در این دستگاه ها نیز مانند گوشی نمونه اول صورت گرفته است.

براساس این گزارش رصد اطلاعات کاربران در حالت جستجوی خصوصی (Private Mode) نیز ادامه دارد.

چنانچه کاربر از مرورگر Mi Browser Pro استفاده کند، مرور وب در حالت مخفی (Incognito) و حتی استفاده از سایت های جستجوی امن نظیر DuckDuckGo نیز تأثیری ندارد و دستگاه اطلاعات را به سرورهای مورد نظر خود ارسال می کند.

«اندرو تیرنی» محقق امنیتی دیگر نیز مدعی شد که مرورگر چینی Mint Browser  وضعیت مشابهی دارد و فاقد هرگونه محدودیت در ارسال اطلاعات کاربر به سرورهای مورد نظر است.

به گزارش فوربس تنها اطلاعات مرورهای وب رصد و جمع آوری نمی شوند بلکه داده های گوشی های هوشمند شامل شماره های اختصاصی برای شناسایی هر دستگاه و ورژن اندروید نیز توسط شیائومی به سرقت می رود.

البته سخنگوی شرکت مدعی است که تمام اطلاعات در زمان ارسال رمزگذاری می ‌شوند تا از حریم خصوصی کاربران حفاظت شود. اما با توجه به انتخاب سیستم رمزگذاری base64، تنها چند ثانیه زمان لازم است تا این کدها شکسته شود و اطلاعات مجددا به دیتای قابل خواندن تبدیل شود.

به ادعای شیائومی، امنیت و حفاظت از حریم خصوصی کاربران اولویت اصلی این شرکت است و شیائومی به طور دقیق و کامل از قوانین محلی و استانداردهایی که درباره حفاظت از اطلاعات خصوصی کاربران وضع شده پیروی می کند.

سخنگوی شیائومی ادعا کرد که اطلاعات جمع آوری شده از مرورگر کاربران با استفاده از روش هایی به شکل ناشناس درمی آید تا هیچگونه اطلاعات هویتی در آنها وجود نداشته باشد.

وی همچنین مدعی شد اطلاعات کاربران در حالتIncognito  ذخیره نمی شود اما دو کارشناس امنیتی در آزمایشات خود فاش کرد‌ند صرف نظر از این که شما در چه حالتی به مرور وب می‌پردازید، عادت‌های رفتاری تان در اینترنت ذخیره شده و به سرورهایی در کشورهای خارجی ارسال می ‌شود.

فوربس حتی یک ویدیو نیز برای تایید این ادعا در اختیار شیائومی قرار داد اما این کمپانی همچنان آن را تکذیب کرد.

به علاوه کارشناسان فوربس در تحقیقات خود به نتیجه رسیدند که شرکت چینی برای شناسایی عادات رفتاری کاربران از سرویس‌های تحلیلی کمپانی «Sensor Analytics» استفاده می‌کند.

البته سخنگوی شیائومی، استفاده‌ این کمپانی از سرویس‌های تحلیلی شرکت مذکور را تایید کرد.

گفتنی است شیائومی از لحاظ سهم بازاری یکی از چهار سازنده بزرگ گوشی های هوشمند در جهان است که پس از اپل، سامسونگ و هواوی در رتبه چهارم قرار دارد.

بخش عمده فروش این شرکت به دستگاههای ارزانی برمی گردد که دارای کیفیت هایی مشابه با گوشی های گران و پرچمدار هستند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه