کشف آنتی بادی که از ابتلا به کووید۱۹ جلوگیری می کند
تکنولوژی

کشف آنتی بادی که از ابتلا به کووید۱۹ جلوگیری می کند

محققان آنتی بادی کشف کرده اند که اجازه نمی دهد سلول های بدن انسان به ویروس کووید۱۹ مبتلا شوند.

 محققان ادعا میکنند آنتی بادی را کشف کردهاند که از ابتلا به ویروس SARS-CoV-۲ جلوگیری میکند.

این آنتی بادی ۴۷D۱۱ نام دارد و پروتئینهای اسپایک کووید ۱۹ را هدف میگیرد. ویروس با استفاده از این پروتئین ها به سلول میچسبد و فرد را مبتلا میکند.

آزمایش در موش ها نشان داد این آنتی بادی به پروتئین اسپایک ویروس کووید ۱۹ میچسبد و اجازه نمیدهد آنها به دیوار سلول متصل شوند. به عبارت دیگر آنتی بادی مذکور به طور موثر پروتئین اسپایک کووید ۱۹ را خنثی می کند.

این کشف امیدها برای درمان کووید ۱۹ را افزایش داده است.

به گفته محققان اگر این آنتی بادی به بدن انسان تزریق شود، مسیر ابتلا به عفونت را تغییر می دهد یا در برابر ویروس از بدن فرد محافظت می کند.

گروهی از محققان اروپایی با بررسی ۵۱ ستون سلولی در موشهای مهندسی شده (تا ژن انسان را حمل کنند) به این نتایج دست یافتند.

البته در اصل آنتی بادی مذکور ویروس کرونایی را در هدف می گیرد که SARS-CoV-۱ نام دارد و به شیوع سارس در ۲۰۰۳ میلادی منجر شد.

اما محققان ادعا میکنند این آنتی بادی می تواند ویروس SARS-CoV-۲ را نیز خنثی کند زیرا هر دو ویروس از یک خانواده هستند.

برند-جان بوش محقق ارشد این پژوهش و استاد دانشگاه Utrecht میگوید: این تحقیق براساس فعالیتهای پیشین ما روی آنتی بادیهای ویروس SARS-CoVانجام شده است. با استفاده از مجموعه آنتی بادیهای SARS-CoV ، نوع جدیدی از آنتی بادی را شناسایی کردیم که عفونت SARS-CoV-۲ را در سلول های کشت شده خنثی می کند.

او در این باره می افزاید: چنین آنتی بادی خنثی کننده ای می تواند مسیر عفونت در فرد مبتلا را تغییر دهد، به پاکسازی ویروس یا مقاوم کردن افراد سالم در برابر آن کمک کند.

به گفته بوش توانایی این آنتی بادی برای خنثی کردن دو رشته از ویروس SARS-CoV نشاندهنده پتانسیل آن برای مقابله با بیماریهایی است که در آینده از ویروس کرونا به وجود میآیند.

این تحقیق در نشریه Nature Communication منتشر شده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه