فضاپیمای ناسا عملیات نمونه برداری از سیارک را تمرین می کند
تکنولوژی

فضاپیمای ناسا عملیات نمونه برداری از سیارک را تمرین می کند

فضاپیمای اوسیریس رکس ناسا در هفته جاری بخشی از عملیات فرود روی سیارک بن نو و جمع آوری نمونه از آن را تمرین می کند.

تابستان سال جاری فضاپیمای اوسیریس رکس ناسا عملیات فرود روی سیارک بن نو و جمع آوری نمونه از آن را برای نخستین بار انجام می دهد. اما این عملیات مانور سادهای نیست.

بنابراین در هفته جاری ناسا آزمایشی برای فرود فضاپیما انجام میدهد که تمرین «چک پوینت» نامیده میشود. در این آزمایش فضاپیما مذکور به فاصله ۲۴۳ فوتی سیارک بن نو میرود. این کمترین فاصله سیارک و فضاپیما به شمار میرود.

در آزمایشی که هفته جاری انجام میشود، اوسیریس رکس مانور مرحله اول را انجام میدهد تا سیستمهای مختلف از جمله تصویربرداری و مسیریابی را آزمایش کند. همچنین بازوی رباتیک فضاپیما نیز آزمایش می شود. این عملیات حدود ۴ ساعت طول میکشد.

اوسیریس رکس برای فرود روی سیارک باید پیشرانه های خود را روشن کند. پیشرانه های فضاپیما در سه مرحله روشن می شوند. مرحله نخست زمانی است که فضاپیما حرکت خود را به سمت سیارک آغاز میکند. در مرحله بعد اوسیریس رکس به فاصله ۴۱۰ فوتی سیارک می رسد و مانور «چک پوینت» را انجام می دهد که تا موقعیت و سرعت آن هماهنگ شود.

در مرحله سوم با روشن شدن پیشرانهها فضاپیما به سمت سیارک میرود و به ارتفاع ۱۶۴ فوتی سطح آن میرسد تا با مدار چرخش سیارک همخوان شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه