ایرانسل چگونه بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال کشور شد؟
ایران

ایرانسل چگونه بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال کشور شد؟

وزیر ارتباطات گفت: ایرانسل «نمرۀ اول» در ارائۀخدمات دیجیتال به مردم است. بازکردن فضا برای جوانان، دوری ازانحصارگرایی و بازکردن میدان برای حضور همه رمز موفقیت ایرانسل است.

روز گذشته مراسم «رونمایی از دسترسی ۱۰۳۴ روستا به شبکۀ ملی اطلاعات» با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از معاونان این وزارتخانه، دکتر بيژن عباسی آرند مديرعامل ايرانسل، دكتر اميد معاون توسعه روستايی رئيس‌جمهوری و دكتر جمالی‌نژاد معاون عمرانی وزير كشور و جمعی از اصحاب رسانه، همچنین با حضور آنلاین استانداران دو استان کهگیلویه و بویراحمد و کردستان و نمایندگان مردم این دو استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

ارتباطات تنها به تلفن محدود نمی‌شود و با فناوری‌هایی مانند نسل پنجم اینترنت که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دگرگون می کند، گره خورده است. برخورداری شهرها و روستاها از اینترنت از مواردی است که بخشی از شاخص دسترسی همگانی محسوب می‌شود و به همین دلیل در سال‌های گذشته اتصال مناطق مختلف روستایی و شهری به اینترنت نسل سه و چهار مورد توجه قرار گرفته است.

یک سال پیش بود که وزیر ارتباطات درباره دسترسی روستاهای ایران به اینترنت گفته بود: «در حال حاضر ۸۳ درصد روستاهای کشور به پهنای باند دسترسی دارند که این آمار در ابتدای وزارت ۳۳ درصد بود در دولت قبلی هم ۱۵ درصد بود. طبق برنامه ششم توسعه، موظفیم ۹۰ درصد روستاها را به لحاظ شاخص‌های ارتباطی مجهز کنیم.»

با شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مدارس، آموزش و پرورش تصمیم گرفت تا کلاس ها را به صورت آنلاین برگزار کند. البته کمبود زیرساخت های ارتباطی در کشور باعث شد تا برخی از فرزندان ایران، نتوانند در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند. آذری جهرمی درباره این اتفاق هم گفته بود: «۱۰۰ درصد شهرهای کشور و ۸۹ درصد روستاها به لحاظ جمعیتی تحت پوشش ۴G قرار دارند. البته در برنامه ششم توسعه اعلام شده ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار پوشش اینترنتی داشته باشند، ولی برنامه‌ها فراتر از این میزان است. برنامه داریم تا پایان سال تمام این روستاها را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.»

همین موضوع باعث شد تا ایرانسل به عنوان بزرگترین اپراتور دجیتال کشور، درصدد برطرف کردن این چالش بزرگ برآید. ایرانسل توانست در مدتی کوتاه شرایط را برای رسیدن اینترنت به روستاهای کشور فراهم کند و روز گذشته هم مراسم «رونمایی از دسترسی بیش از ۱۰۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات» را با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار کرد.

 

چگونه ایرانسل بزرگترین اپراتور دیتا شد

وزیر ارتباطات درمراسم آنلاین «رونمایی ازاتصال۱۰۳۴روستابه شبکۀملی اطلاعات»، ایرانسل را «بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران» و «پیشگام حرکت به سمت تحول دیجیتال در کشور» دانست و تصریح کرد بخش بزرگی از تحول در اقتصاد ديجيتال، منوط به فعاليت‌های شركت‌های ديجيتالِ زيرمجموعه ايرانسل است.

وزیرارتباطات، ایرانسل را«نمرۀ اول» در ارائۀ خدمات دیجیتال به مردم، در کلاس رقابت با سایر اپراتورها و رمز موفقیت ایرانسل را باز کردن فضا برای جوانان، دوری از انحصارگرایی و باز کردن میدان برای حضور همه دانست.

اتصال ۳۸ روستای گیلان به شبکه ملی اطلاعات

فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در حاشیه مراسم رونمایی از دسترسی ۱۰۳۴ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد، اظهار کرد: با افتتاح شش سایت دکل ایرانسل در گیلان ۳۸ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات و پوشش تلفن همراه متصل شدند.

او گفت: برای پیوستن این روستاها به شبکه ملی اطلاعات چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شده است. با افتتاح این پروژه بیش از ۳۳۶۱ خانوار روستایی استان از خدمات اینترنت پرسرعت ایرانسل برخوردار می‌شوند.

اتصال ۱۷ روستای استان بوشهر به شبکه ملّی اطلاعات

از ۱۰۳۴ روستا در سراسر کشور، تعداد ۱۷ روستا سهم استان بوشهر بوده که با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملّی اطلاعات متصل شدند.

علی سملیان، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان بوشهر در این باره گفت: امروز در مراسمی به صورت ویدئو کنفرانس به میزبانی شرکت ایرانسل و با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، جمعی از مدیران کل استانی و مدیران ارشد شرکت ایرانسل، ۱۰۳۴ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که از این تعداد ۱۷ روستا در استان بوشهر قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح خدمات اجباری روستایی (USO) و اتصال روستاهای بالای بیست خانوار به شبکه ملی اطلاعات باعث کاهش شکاف دیجیتالی در استان شده، افزود: این طرح با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در استان به اتمام رسید که از این مبلغ سرمایه گذاری، ۹ میلیارد تومان از بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

اتصال ۶۱ روستای کهگیلویه وبویراحمد به شبکه ملی اطلاعات

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه بوویراحمد گفت: در آیین افتتاح طرح مخابراتی روستای شهنیز شهرستان بویراحمد افزود: همزمانی با افتتاح این طرح ۶۱ روستای  استان به شبکه پهن باند مخابراتی متصل می شوند.

وی  اعتبار هزینه شده برای این تعداد طرح را ۷۴ میلیارد ریال برشمرد و تصریح کرد: از ۷۲۱ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان ۵۶۰ روستا برخوردار از نعمت اینترنت پر سرعت شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ۹۰ درصد از روستاهای استان که هم اکنون به شبکه اینترنت پرسرعت دسترسی دارند از عملکرد دولت تدبیر و امید بوده است.

کلانتری با اشاره به اینکه ۱۶۱ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان فاقد این شبکه هستند، اظهار کرد: تا پایان سال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه اینترنت پر سرعت متصل می شوند.

واکنش ایرانسل به پیشنهاد وزیر

در مراسم رونمایی از دسترسی 1034 روستا به شبکه ملی اطلاعات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد ارائه دو گیگابایت اینترنت رایگان 48 ساعته را به این روستاها ارائه داد و ایرانسل بلافاصله آن را محقق کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل گفت: «حال که فرآیند مهم توسعه دسترسی را برای مردم فراهم کردید، برای این‌که کام مردم مناطق در تمام این 1034 روستا شیرین شود، از طرف خودتان بسته‌ای برای استفاده رایگان از خدمات در نظر بگیرید و از طریق پیامک به مردم این روستاها اطلاع دهید.»

وزیر ارتباطات که در این مراسم ایرانسل را به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران خطاب قرار می‌داد با توجه به برخی مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بعد از ارائه این پیشنهاد، گفت: «البته می‌گویند 2 گیگ اینترنت خطرناک است، اما کام مردم را اینطور شیرین کنید.»

دقایقی بعد از ارائۀ این پیشنهاد، بسته 2 گیگابایتی 48 ساعته اینترنت رایگان، برای کسانی که طی روزهای گذشته در محل این 1034 روستا حضور داشته‌اند، فعال و طی پیامکی، به آن‌ها اطلاع رسانی شد.

استفاده از یک پلتفرم بومی در کشور

مراسم رونمایی از دسترسی 1034 روستا به شبکه ملی اطلاعات، در حالی برگزار شد که ایرانسل به عنوان بزرگترین اپراتور دیتای کشور، توانست این مراسم آنلاین را که برای اولین بار سه استان کشور از یک پلتفرم بومی - ویدیو کیک - استفاده می کردند را بدون تاخیر برگزار کند. اتفاقی نویدبخش که برای اولین بار در حوزه اینترنتی کشور رخ داده است. برگزاری این مراسم به صورت آنلاین و با کیفیت بالا باعث شد پروتکل‌های بهداشتی در زمان شیوع ویروس کرونا رعایت شود و یکی از مهم‌ترین تجربه‌های سال‌های اخیر حوزه ارتباطات در کشور رخ دهد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه